Автор Тема: Йога-сутра, Вибхути-пада 1  (Прочетена 28 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Йога-сутра, Вибхути-пада 1
« -: 6 декември 2019 09:09:15, петък »
Deshabandhashcittasya dhaaranaa //1//


III. 1. Деша_бандхаш_читтася дхарана


деша = място, област, свера

бандха(ш) = привързване, придържане, прикрепване

чита(ся) = чита = обусловеното съзнание съставено от три категории мисли, ахамкара, манас и будхи и проявяващо се в три основни състояния - 1. Джаграт Авастха - Състояние на съзнанието, когато сме будни. 2. Свапна Авастха - Състояние на съзнанието, когато спим със сънови¬дения. 3. Сушупти Авастха - Състояние на съзнанието, когато спим в дълбок сън без сънови¬дения. (м.р ед.ч. родителен падеж)

дхарана = букв. държа, нося, задържам, поддържам – в йога се употребява в смисъл „поддържане” на умът на едно място тоест „концентрация”, „съсредоточаване”.


ІІІ-1. Бандха (привързване, придържане, прикрепване) на Чита (цялата умствена дейност) върху една Деша (място, област, свера) е Дхарана (поддържане, тоест концентрация)



На практика всеки предмет или явление или умствено състояние може да стане обект на концентрация. Добре е да се подбере такъв обект към който ума има естествена склонност да се насочва, нещо към което ние имаме естествен интерес. Обекта на концентрация също трябва да бъде такъв, който да не предизвиква негативни мисли водещи до умствено разстройство или неразположение.

В процеса на концентрация възникват множество мисли, които често нямат директно отношение към избрания от нас обект. В такъв случай йогинът трябва да свърже по един или друг начин тези мисли с обекта на концентрация. Един от най-традиционните предмети за концентрация това е пламъка на свещ. Ако в такъв момент възникне мисъл за нещо странично например "планина" ние може да си представим, че ние се намираме на върха "планината" и там се концентрираме върху свещта. Ако ни сполети някоя мисъл за вкусно ястие, може да си представим че сме седнали на масата с това ястие и свещта запалена пред нас. Изобщо в каквато и посока да се отклони умът, винаги трябва да се свърже с обекта на концентрация. Затова в сутрата е употребена думата Чита – тоест всички умствени дейности трябва да се съсредоточат върху даденият обект на концентрация.

Концентрацията е изключително полезна не само за хора на умственият труд, но за каквато и да е дейност. Когато човек съсредоточи цялото си знание – Чита, върху един предмет или идея, той може да открие нови закономерности, нови връзки между различни на пръв поглед неща.