Автор Тема: Йога-сутра, Вибхути-пада 4  (Прочетена 36 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Йога-сутра, Вибхути-пада 4
« -: 6 декември 2019 09:10:26, петък »
Trayamekatra samyamah //4//

III. 4. Траям_екатра самямах


трая(м) = троката (е)

екатра = „заедно в едно”, „на едно место едновременно”

самяма(х) = задържани заедно, обуздавам, контролирам, сресвам коса, привързване на отделни части заедно, себеконтрол, контрол на индриите (някой от значенията на думата според Мониер Уйлямс)



ІІІ-4. Тройката (Трая) (става въпрос за Дхарана, Дхияна и Самадхи) взети в едно (Екатра) са Самяма („задържани заедно за себеконтрол”).


Патанджали въвежда едно ново понятие – Самяма. Последните три стъпки на Ащанга йога, могат и трябва да се вземат заедно. Трябва да се практикуват заедно, последователно едно след друго. Те образуват един единствен общ процес – САМЯМА, но за удобство и за по лесно обяснение на неговият механизъм, е разделен на тези три степени.

Този процес Самяма, не е приоритет единствено на йогите. Напротив той е много разпространено явление, и се използва от всеки човек. На практика всеки път когато научаваме нещо ново, или когато откриваме нещо ново, когато решаваме някакъв проблем, ние минаваме през този процес на самяма.

Първо се започва винаги с обикновена концентрация - дхарана, събират се различни факти, информация, правят се свръзки с какво ли не, дори неща които привидно нямат никакво отношение към въпросният проблем. Правят се сравнения, без да има все още каквото и да е решение.

Следващата стъпка това е Дхиана – медитацията, размишлението. Човек се концентрира върху по специализирана, по тясна област и започва да открива различни връзки, зависимости между отделни елементи. Все още обаче решението на проблема не се вижда ясно.

Накрая последната степен е самадхи. При това положение човек може изцяло да „забрави” за себе си, и да започне да живее само с въпросният проблем. В такъв момент настъпва пълна блокировка на съзнанието, мисълта спира, човек се „отказва дори” от решаването на проблема. След паузата изведнъж като че ли решението на проблема просветва, само изниква от подсъзнанието.

Например известният химик Кекуле. За дълго време той е търсил каква е формулата на бензина за да може да разбере как да се синтезира синтетично. Той е събирал дълго време всякаква информация. Това съответства на концентрацията. След това той е направил няколко връзки и се е досещал за някой неща но въпреки това не е намирал решението. Накрая той почти се отказал да работи повече в тази област. Същата вечер той сънувал сън – шест змии образували хексагон, като всяка змия захапвала опашката на другата. Когато се събудил на сутринта, той изведнъж се досетил че в същност това било графическо представяна на формулата на бензина.

Могат да се дадат много подобни истории на велики открития. Като се започне от историята на Архимед в банята, Нютон и ябълката която паднала от дървото, и се стигне до Айнщайн и неговата теория за относителността. Всичко това са все чудесни примери за Самяма. Може да са поукрасени малко разбира се но така или иначе илюстрират тройният процес – Самяма.

В йога, вниманието на ученика е насочено към неговото вътрешно аз. Години на ред той събира информация, и практикува в същото време. Това е периода на концентрация. Когато започне да медитира, той успява да открие различни истини, да види тяхното приложение, постепенно намира отделни елементи в загадката. Минава през множество Самяма процеси и всеки път се приближава по близо и по близо до решението. И накрая успява да открие какво е неговото истинско аз – Атман.