Vyutthaananirodhasamskaarayorabhibhavapraadurbhaavau nirodhaksanacittaanvayo nirodhaparinaamah //9//
III. 9. Вютхана_ниродха_самскарайор_абхибхава_прадурбхавау ниродха_кшана_читта_анвайо ниродха_паринамах
вютхана = изплуване, появяване, събуждане, изгряване, нещо което излиза, отвличане разсейване с многословие в материалното
ниродха = подтискане, задържане и в крайна сметка спиране на умствените модификации - вритите
самскара(йор) = подсъзнателно впечатление останало от предишна опитност. То остава като спяща тенденция, която се проявява като желание. Синоним на Васана. (м.р. двоен родителен падеж – „на двете”)
абхибхава = съкрушителен, непреодолим, подчиняване, съкрушителна победа над
прадурбхава(у) = (прадур – изкарвам навън, правя нещо да бъде видно) + (бхава – раждам се, проявявам се, бивам, ставам) + (м.р. двоен именителен падеж) проявяване, манифестиране, изявяване
ниродха кшана = (ниродха - подтискане) + (кшана – момент, последователност, редуване) моментът в който става подтискането на врити-те
чита = обусловеното съзнание съставено от три категории мисли, ахамкара, манас и будхи и проявяващо се в три основни състояния - 1. Джаграт Авастха - Състояние на съзнанието, когато сме будни. 2. Свапна Авастха - Състояние на съзнанието, когато спим със сънови¬дения. 3. Сушупти Авастха - Състояние на съзнанието, когато спим в дълбок сън без сънови¬дения.
анвайя(х) = последователност, връзка, контакт
ниродха - подтискане
паримана = преобразуване, еволюция
ІІІ-9. Ниродха Паринама (подтискащата трансформация или модификация) е когато Чита (обусловеното съзнание) влиза в контакт (Анвая) с момента на подтискане (Ниродха Кшана) (на вритите) (и в същото време) има Абхибхава (подчиняване, победа над) над Вютхана (издигащите се, стремящите се навън) и Прадурбхава (поява, манифестиране, установяване) на Ниродха (подтискащите) Самскари (подсъзнателни умствени тенденции).
За правилното разбиране на тази сутра са необходими малко повече обяснения, на някой нови понятия които Патанджали въвежда тук. Моля за повече внимание и малко усилие за да се разберат и научат, тези понятия. Патанджали ще ги използва и по нататък в сутрите.
1. ПАРИНАМА
Това е една илюзорна реалност, която изглежда като, че ли е стационарна и непроменлива за дадена личност. Въпреки че всичко се мени, и въпреки че и самата тя се мени, за въпросната личност тази реалност продължава да се явява като непроменлива. Тази илюзорна реалност, е изкуствено отделена от цялото единствено от ума на човек. Така както един водовъртеж в реката изглежда като, че ли е неподвижен, и нещо отделно от реката, въпреки, че водата е в непрестанно движение и самият водовъртеж е вода в движение. Така както водата приема различни форми, мехурчета, вълни, водовъртежи и т.н. по същият начин гуните приемат безброй различни форми и модификации. Знанието, мислите, материалните обекти са различна проява на трите гуни (Гуна Паринама Вишеша). Паринамите са тези привидно стационарни и непроменливи фигури, обекти и т.н. които обусловеното съзнание различава на фона на непрекъснато променящата се действителност.
Привидната стационарност на Паринамите, която се дължи на невежеството на човек, е причината за страданието. Когато човек желае да изпитва удоволствие от някой предмети, той свиква с тях, пристрастява се, става зависим от тях. Накрая страда когато не може да ги получи или те самите му носят болка и страдание. Човек си въобразява, че те ще му донесат щастие, когато в същност накрая той получава само страдание от това. Човек си мисли, че тези желани предмети ще му донесат щастие, и ще го освободят от страданието, но на практика се получава точно обратното. Това е все едно някой който се страхува да не го ухапе скорпион, взема всички предпазни мерки, и накрая го ухапва змия.
2. КРАМА (ІІІ – 15, 52 и ІV – 32, 33)
Това понятие не се среща тук в тази сутра, но аз го давам защото то е свързано с останалите понятия. Това е една повече или по малко сложна система от гуни които са в действие. Докато при Паринама става въпрос за нещо което се явява стационарно, то при крама се забелязва явна промяна, явна трансформация от едно нещо в нещо друго. Например една снежинка която се разтапя когато падне върху ръката. Всяко движение, всяка трансформация което забелязваме, независимо колко е сложно или просто, и която е определена от нашето съзнание, като „отделна структурна единица”, е една крама. Тази „единна структурна единица” се схваща като явно променяща се от съзнанието. Докато при Паринама имаме стационарно възприемане на някаква „единна структурна единица”.
Както Паринамите, така и Крамите се отнасят не само към света на чисто материалното, но също така и към света на духовното. Всяка една мисъл, и всяко едно състояние на ума могат да се определят като паринама или като крама.
Кое е това нещо, кой е този, който може да каже кога едно нещо е Паринама и кога едно нещо Крама? Това е индивидуалното обусловено съзнание. В зависимост от индивида, в зависимост от неговата нагласа, в зависимост от неговите знания, в зависимост от неговите васани, в зависимост от неговите моментни настроения, той определя едно нещо като крама или като паринама. Например един добър професионален шофьор. Той когато кара автомобил в сравнително спокойна обстановка, той определя това като една Паринама. Като едно цяло, едно единствено нещо. Просто качва се на колата и отива от Пловдив до София да речем. Ако обаче някой начинаещ седне зад волана, за него „карането на автомобил” не е едно нещо! Той трябва да извършва доста отделни неща на които да обръща специално внимание, да сменя скоростите, да върти волана, да оглежда пътя, да взема решения и т.н. За него това не е нещо статично е нещо което е много динамично, нещо постоянно променящо се.
Умът има това свойство да схваща нещата като паринама или като крама. Например ние може да погледнем на едно цвете като на нещо статично, една роза в парка. Това е една паринама, нещо привидно постоянно и непроменливо. Но ако направим един филм, като на всеки 10 минути правим по един кадър само на розата, и след това пуснем този филм бърже, ще видим за няколко секунди само как розата от пъпка разцъфтява и след това окапва. Целият процес на трансформация ще бъде една крама.
Крамите това е една последователност, една серия от непрекъснати следващи един след друг моменти, при които се забелязва трансформация, при които се забелязва промяна. Например една дреха която не преминава през такива моменти, през такива крами, ще стои през цялото време нова. И накрая изведнъж ще стане стара и износена.
Така се казва че всяка Паринама се състои от множество Крами. И всяка крама може да се схвана като паринама, която пък от своя страна се състои от множество крами.
3. КШАНА
Времето за което трае една Крама се нарича Кшама. Така се вижда че Кшама може да има различна продължителност. Най-малката кшама е тази която характеризира най малкият период от време за който умът може да схване някакви промени, някакви трансформации. Например времето което е нужно на една игла да прободе едно тънко листо се нарича Алпакала.
Читите също са Паринами и те имат своите съответни Крами. В сутра ІV-32 се обяснява за настъпващия край на съответната Крама и нейната Паринама. Крама-та която е основата на явната Паринама може да бъде позната и разбрана само когато Чита се освободи от своята погълнатост и заинтересованост с Паринама. Повечето хора с изключение на нищожно малцинство, живеят в света на Паринамите сътворени от самите тях. Това означава че повечето хора живеят и действат в света на илюзиите и сляпо вярват че предметите и явленията в света са постоянни и непроменливи. Трябва да се отбележи че Паринамите не са абсолютно независими от Пракритика - явната реалност отвън нас.
Когато Крама също изчезне тогава спира всякаква разпознавателна способност и диференциране на ума, неразграничаване на отделни предмети, явления или състояния.
А сега да преминем на самата сутра. Първо да обясним някой изрази:
1. Ниродха Кшана - момента на подтискане. Това е онзи момент при който в съзнанието няма проявени врити, тоест няма мисли.
2. Абхибхава (подчиняване, победа над) над Вютхана (издигащите се, стремящите се навън) самскари – някой от самскарите имат за цел да задоволяват нашите желания за материални обекти, или знание, или чувствени и духовни наслади. Тези самскари когато се проявят карат ума да се насочи към външното. Те отвличат ума на йогинът и той не може да постигне състояние на безмисловност. Затова трябва да не се позволява на тези самскари да се проявят.
3. Прадурбхава (поява, манифестиране, установяване) на Ниродха (подтискащите) Самскари (подсъзнателни умствени тенденции). Освен мисли насочени навън към материалният свят, има и мисли които са насочени навътре, към самото съзнание. Тези мисли имат за цел да подтиснат външните мисли. Това са мисли които са свързани със Вайрагя и Абхяса - Безпристрастността и Йогическата практика и философия. Тези мисли са помощни мисли с които става подтискане на разсейващите мисли. С тях йогинът контролира своят ум е не му позволява да блуждае. Когато тези мисли самскари се проявят, те спират другите ненужни в момента мисли. Това може да бъде вид молитва към избрано божество, може да бъде логическо размишление, може да бъде някакъв вид практика на мантра и т.н.
4. Ниродха Кшана - момента на подтискане. Това е онзи момент в който мислите за подтискане успяват да надвият над останалите мисли в ума. В този случай се постига едно временно състояние на безмисловност. Това е така нареченият „момент на подтискане”.
5. Чита (обусловеното съзнание) влиза в контакт (Анвая) с момента на подтискане (Ниродха Кшана) – Това на практика означава че обусловеното съзнание „ОСЪЗНАВА” този момент на безмисловност, моментът на подтискане.
6. Ниродха Паринама (подтискащата трансформация или модификация) – това е онази форма на съзнанието при която тя „осъзнава” за собственото си състояние на безмисловност. Както казахме Паринамите са безброй и навсякъде и във всичко. Обусловеното съзнание – Чита, също може да приема различни форми, различни паринами. Например когато сме щастливи, може да се каже че това е една паринама. Когато човек е деприсиран, той е в друг вид паринама. Когато човек осъзнава своето състояние на безмисловност това се нарича Нирдоха Паринама.