Samskaarasaaksaatkaranaatpuurvajaatijnaanam //18//
III. 18. Самскара_сакшат_каранат пурва_джати_джнанам
самскара = подсъзнателно впечатление останало от предишна опитност. То остава като спяща тенденция, която се проявява като желание. Синоним на Васана.
сакша(ат) = (са – „със” „пред”) + (акша - око) + (ат – м.р. ед. ч. аблативен падеж) „със собствените си очи”
карана(ат) = правя, произвеждам (ат – м.р. ед. ч. аблативен падеж – „чрез”)
пурва = предишен, по ранен
джати = раждане, живот
джнана(м) = знание
ІІІ-18. Чрез произвеждане пред собствените очи (Сакшаткарана – тоест чрез тяхното осъзнаване) на Самскара (подсъзнателни умствени тенденции), следва Пурва Джати Джнанам (предишен, живот, знание) (тоест знание за предишните животи).
Няма съмнение, че Патанджали е приемал напълно доктрината за прераждането. Тук той просто повтаря теоретическото предположение, че човек може да си „припомни” впечатленията, които са останали от предишните прераждания. Макар че не е споменато в сутрата но се подразбира че е нужно да се прави Самяма върху самскарите които са събудени, активирани или произведени пред собствените очи на йогинът, тоест той има съзнание за тях.