Kaayaruupasamyamaattadgraahyashaktistambhe caksuhprakaashaasamprayoge'ntarddhaanam //21//
III. 21. Кая_рупа_самямат тад_грахя_шакти_стамбхе чакшух_пракаша_асампрайоге антардханам
кая = тяло, всеки обект върху който вниманието може да бъде насочено
рупа = форма (това е означение за Танматрата на елемента огън – Агни който се характеризира със „светлина” – Теджа и „форма” – Рупа.)
самяма = задържани заедно, обуздавам, контролирам, сресвам коса, привързване на отделни части заедно, себеконтрол, контрол на индриите (някой от значенията на думата според Мониер Уйлямс)
тад = негов, това
грахя = обект който се възприема, схваща, разбира
шакти = сила, мощ
Израза „грахя шакти” в случая има значението на „силата която възприема обектите”
стамбха(е) = спиране, прекратяване, подтискане, препречване (например спиране чувството на глад, жажда и т.н.) (м.р. ед.ч. локативен падеж – „във”)
чакшу(х) = око
пракаша = светлина
асампрайога(е) = (а - не) + (сам – пълен, тотален) + (пра - през) + (йога - съединявам) „пълна липса на съединяване” „пълна липса на контакт” (м.р. ед.ч. локативен падеж – „във”)
антардхана(м) = невидимост, изчезване, ставам невидим
ІІІ-21. Чрез Самяма върху формата („Рупа” е танматрата на елемента огън) на физическо тяло или предмет (Кая) (се получава) Стамбха (подтискане) на силата с която се възприемат обектите (Грахя Шакти), (и също) пълна липса на контакт (Асампрайога) (между) на очите (Чакшу) и светлината (Пракаша) (от което следва) невидимост (Антардхана) на това (Тат) (тоест невидимост на тялото или обекта).
Класическите коментарии на сутрите твърдят, че от Самяма върху човешкото тяло, то става невидимо.
Думата „Кая” обаче означава не само човешко тяло. С нея се обозначава всеки един предмет върху който може да спрем вниманието си. Така сутрата добива по универсален вид. Когато един предмет се избере за концентрация медитация и самадхи, и когато вниманието е насочено към него за дълго време, в момента на „сливане” този обект действително изчезва, става невидим за йогинът. Той загубва нормалното „съзнание” за него. Това може да се получи дори ако човек избере за самяма пламък на свещ, слънцето и т.н.
Грахя Шакти - силата с която се възприемат обектите това е обусловеното съзнание. Когато то бъде подтиснато и не може да се прояви, тогава предметите стават невидими за наблюдателя. Субективно това се чувства като че ли светлината идваща от предмета към очите е прекъсната.
Във някой издания на сутрите има допълнителна сутра тук, която аз я давам само за сведение. Поради това номерацията в сутрите може да бъде различна в зависимост дали тази сутра е включена в съответният превод или не.
ІІІ-21(а). По този начин се обяснява изчезването на Шабда и останалите.
Тази допълнителна сутра показва само че този феномен на „изчезване на възприятието” не се отнася единствено до зрението, но и до останалите четири сетива. Тоест ако се прави Самяма върху възприятието за вкус, мирис, допир и звук, тези „усещания” също ще изчезнат