Автор Тема: Йога-сутра, Вибхути-пада 22  (Прочетена 42 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Йога-сутра, Вибхути-пада 22
« -: 6 декември 2019 09:16:48, петък »
Sopakramam nirupakramam ca karma tatsamyamaadaparaantajnaanamaristebhyo vaa //22//

III. 22. Сопакрамамам нирупакрамам ча карма тат_самяма_адапаранта_джнанам_ариштебхйо ва


сопакрама(м) = (са - със) + (упакрама – започвам начинание) „подхваната работа или дейност”, „започнато начинание”. В случая може да има смисъл също и на: „начален стадий на узряване”. Това се отнася до васаните които са съставната част на Карма. Тези васани които са започнали да дават плодове, резултати, които са започнали да се проявяват.

нирупакрама(м) = (них-нир - без) + (упакрама – започвам начинание) – „нещо което не е започнало още”. В случая се отнася до онези Васани които все още не са започнали да се проявяват, и все още няма резултати от тях.

ча = и

карма = действие, постъпка, деяние

тат = това, тези

самяма(ат-ад) = задържани заедно, обуздавам, контролирам, сресвам коса, привързване на отделни части заедно, себеконтрол, контрол на индриите (някой от значенията на думата според Мониер Уйлямс) (ат-ад - м.р ед.ч. аблативен падеж – „от” „чрез”)

апаранта = (апара – „нещо зад което няма нищо друго” „нещо което няма конкуренти съпренци” „нещо което не може да бъде превъзхождано”) + (анта - край) последният край, най накрая, смъртта

джнана(м) = знание

аришта(ебхйо) = предзнаменование, знамение, поличба (ебхйо - м.р мн.ч. аблативен падеж – „от” „чрез”)

ва = или


ІІІ-22. Карма (кармичните натрупвания, васаните или самскарите) е Сопакрама (задвижена, бързоузряваща, даваща резултати вече) и (Ча) Нирупакрама (застопорена, бавноузряваща, резултатите от нея ще дойдат в бъдещето). Чрез Самяма върху нея (Тат) или (Ва) чрез Арища (зли предзнаменования) (се придобива) Джнана (знание) за Апаранта (най-крайния край, смъртта)



В тази сутра има повече суеверия от колкото някаква практическа полза за съвременният човек. Патанджали казва че когато се прави Самяма върху Кармата на даден човек, може да се добие знание за неговата кончина. Нека да припомним, че Кармата това са васаните, самскарите, тенденциите в човек. Действително в някой хора които са много „луди” и обичат опасностите, може да се предвиди, че няма да доживеят до старини :) Разбира се това е само приблизително казано. Какво ще стане с всеки от нас е невъзможно да се каже със сигурност.

Другият метод който се препоръчва в сутрата за да се получи знание за смъртта е да се наблюдават различни предзнаменования. Има цели книги, в които се описват и тълкуват подобни поличби. Цялата тази информация няма никаква стойност за модерният човек, освен за специалисти, които се занимават с история, социология, и т.н. За куриоз само давам един пример:

Предзнаменованията за смъртта се разделят на три вида:

1. Такива които се отнасят към нас самите:
а) невъзможност да се чуе никакъв вътрешен звук когато ушите са запушени.
б) невъзможност да се види никаква вътрешна светлина когато очите са затворени

2. Такива които се отнасят към другите живи същества:
а) видения на пратениците на Яма - богът на смъртта
б) неочаквано видение на умрели предци

3. Тези които се отнасят към божествените създания:
а) неочаквани видения на небесата
б) виждайки всичко да става обратно на това което сме свикнали да наблюдаваме през живота си