Автор Тема: Йога-сутра, Вибхути-пада 45  (Прочетена 46 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Йога-сутра, Вибхути-пада 45
« -: 6 декември 2019 09:25:26, петък »
Tato'nimaadipraadurbhaavah kaayasampattaddharmaanabhighaatashca //45//

III. 45. Тато_анимади_прадурбхавах кая_сампат тад_дхарма_анабхигхатас_ча


татах = от това (следва)

анима = свръхестествената способност да станеш малък, силата да се смалиш

ади = „и така на татък”, другите, прочие

прадурбхава = (прадур – изкарвам навън, правя нещо да бъде видно) + (бхава – раждам се, проявявам се, бивам, ставам) проявяване, манифестиране, изявяване

кая = тяло

сампат = съвършенство, перфектност

тад = негов, това

дхарма = характеристика, съществена черта, онова което прави нещата такива каквито са, нещо което определя предназначението на нещата

анабхигхата(х) = (ан - не) + (абхигхата – атака, причинявам вреда, причинявам страдание, препречвам) липса на страдание, липса на атакуване, не препречване

ча = и

ІІІ-45. От това (Татах) (от самяма спомената в предишната сутра) се Прадурбхава (поява, манифестира, установява) на Анима (силата да се смалиш) и така на татък (Ади) (и останалите седем свръхестествени сили) и (Ча) (се постига също) Кая Сампат (телесна съвършеност) и Анабхигата (не-атака, не-нападение) от Дхарма (характеристиките) (на петте елемента, тоест от материалния свят на Пракрити).

Сутрата се среща често преведена и по следният начин:

ІІІ-45. От това (Татах) (от самяма спомената в предишната сутра) се Прадурбхава (поява, манифестира, установява) на Анима (силата да се смалиш) и така на татък (Ади) (и останалите седем свръхестествени сили) и (Ча) (се постига също) Сампат (съвършеност - телесна) и Анабхигата (липса на пречки) от Дхарма (характеристиките) на Кая (тялото).


Тези осем сили Аща Сидхи са:
1. Анима - силата на йогина да става толкова малък колкото пожелае.
2. Махима - силата на йогина да става толкова голям колкото пожелае
3. Лагхима - силата на йогина да става толкова лек колкото пожелае
4. Гарима - силата на йогина да става толкова тежък колкото пожелае
5. Прапти - силата на йогина да достига с ръката си всеки обект който пожелае
6. Пракамя - силата на йогина да притежава всичко което пожелае
7. Ишитва - силата на йогина да създава различни предмети и да ги контролира
8. Вашива - силата на йогина да подчини на себе си всичко което го заобикаля

Няма единно мнение какво точно представляват тези осем сили. Описанията се различават в различните писания. Особено по отношение на последните четири сили има големи различия. Трудно е да се повярва на подобни твърдения дори ако човек е суеверен. Дори и днес в Индия могат да се видят ловки илюзионисти които се прехранват като правят подобни трикове по улицата. Ако им се даде шанс и някой е достатъчно наивен да им вярва те твърдят, че всичко което правят е самата истина и че това не са трикове на илюзионист. За съжаление дори такива световно известни авторитети по Йога като Вивекананда, Шивананда, Аянгър твърдят за горните сили че е възможно да бъдат развити от йогина. Обикновено след свърта им техните ученици съчиняват разни истории които да покажат, че техния учител е притежавал тези сили. Когато зададох на Аянгър въпрос дали той може да прави някой от тези неща той категорично каза че не може. Но в същото време когато съм говорил с негови ученици в Англия те твърдяха че той не искал да демонстрира своите свръхестествени способности. Трудно е да се каже дали те наистина вярват в това което казват, или това е само начин да създават ореол от мистичност около своя учител и по този начин да привличат повече последователи и да правят своя бизнес. Все пак ми се струва, че все повече последователи на йога се освобождават от тези предразсъдъци и се стремят да извлекат рационалното зърно от йога. Учителите от по новата генерация, или избягват да говорят за подобни чудесии, или поне говорят значително по малко от колкото техните „колеги” от преди стотина години.