Grahanasvaruupaasmitaanvayaarthavattvasamyamaadindriyajayah //47//
III. 47. Грахана_сварупа_асмита_анвая_артхаватва_самямад_индрия_джаях
грахана = процесът на възприемане, схващане, разбиране (виж сутра І - 41)
сварупа = „собствената форма” - естественото състояние на дадено нещо
асмита = (асми – аз) + (та – суфикс индицираш „състояние”) – букв. „аз-ност” его принцип, еготизъм – (виж сутра ІІ - 6)
анвая = последователност, връзка, контакт
артхаватва = (артха - цел) + (ват – добавка (афикс) към дума; когато се добави, означава „подобие” ) + (тва – „…ност”) значение, значимост, важност
самяма(д) = задържани заедно, обуздавам, контролирам, сресвам коса, привързване на отделни части заедно, себеконтрол, контрол на индриите (някой от значенията на думата според Мониер Уйлямс) (м.р ед.ч аблативен падеж – „от” „чрез”)
индрия = петте органи за възприятие и петте органи за действие
джая(х) = умение, контрол, господство, победа
ІІІ-47. Чрез Самяма върху Грахана (процесът на схващане), Сварупа (собствената форма, собствената природа - на обекта), Асмита (егоистичния принцип), Анвая (взаимоотношение, взаимозависимост - между обект и субект) и Артха-ват-тва (значимост, важност, предназначението - както на обекта така и на мотивите на субекта) (се придобива) Джая Индрия (победа, майсторство, овладяване над органите за осезание и органите за действие).
Това е така нареченият процес на осъзнаване на сетивните обекти, как те се отнасят към сетивата, към нашите желания и към процеса на възприятието им от сетивата. При това „осъзнаване” се вижда тяхното истинско значение, и тривиалността им. Разбира се че всичко е преходно и не си заслужава да му се отдава голямо и важно значение. От това „знание” желанията да съответните сетивни обекти отпада, и с отпадането на желанията се постига и контрол над самите сетива, които спират своя непрестане бяг след сетивните обекти.