Автор Тема: Самскара и освобождението  (Прочетена 174 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Аюс

  • Садхак
  • ***
  • Публикации: 107
    • Профил
Самскара и освобождението
« -: 10 декември 2019 11:15:46, вторник »
Иън Уичър - Освобождаващата роля на самскара в класическата Йога (статия в "Списание за индийска философия", Дордрехт, 2005).

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Самскара и освобождението
« Отговор #1 -: 10 декември 2019 11:16:18, вторник »
Хубава статия и без будистките и социално-активистки интерпретации, които откриваме в книгата му Йога Даршана. Добре е, когато човек се обляга върху оригиналните източници. И все пак тълкуването на сампраджнята-самадхи като форма на вюттхана (с. 618-619) ми се струва изсмукано от пръстите. Сампраджнята-самадхи е медитация, която е възможна единствено в еднонасоченото съзнание (екаграта), докато вюттхана (надигането на санскарите) прехвърля читта в плоскостта на разсеяното съзнание.

Единствената санскара, която е "активна" в екаграта-бхуми, е санскарата, отбелязвана като мъдростта на самадхи (праджня-самадхи). Но тя, за разлика от останалите надигащи се санскари, не отклонява съзнанието от неговия единствен обект, а го поддържа в това състояние на екачитта. С други думи трансзенденталната беля е не в надигането (вюттхана), а оставянето на кармични следи. Всяка дейност, било то и най-саттвичната, оставя васани, които в крайна сметка водят до ново прераждане. Условието за пълната свобода е нирбиджа-самадхи, медитацията, която не оставя семена.

Радостно е все пак, че Йън е извървял доста път от докторската си дисертация насам и донякъде е прозрял, че активизмът и социалните ангажименти не са в духа на освободителната Йога.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14