Автор Тема: Сиддхите в ЙС  (Прочетена 209 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен rtsvet

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 795
    • Профил
Сиддхите в ЙС
« -: 10 декември 2019 11:20:59, вторник »
В книгата си "The K?p?likas and K?l?mukhas"  Дейвид Лоренцен изказва следният аргумент. (и го обосновава) ... "Въпреки обилните обръщения към различни сиддхи в класическите Йога текстове, много съвременни индииски и подобни западни  учени, се захващат за една единствена сутра в ЙС (3.38) за да докажат, че магическите сили били второстепенни или даже пречки за крайното освобождение и по този начин недостойни за понататъчно разглеждане. Макар това отношение  да е основно в Ведантистките и Буддхистките кръгове и в момента популярно сред практикуващите, надъхани с духа на реформистките хинду движения, това не е било виждането на Патанджали и със сигурност не на  средновековните последователи на Хатха Йога"

Удивително е защо наистина Патанджали се занимава с толкова сиддхи и отделя почти цялата 3 глава на тях. Сиддхите както изглежда и от самото название са били в ранните векове от  новата, знак на постигането на йога.

От друга страна сутрата 3.38 (te sam?dh?v upasarg? vyutth?ne siddhaya?) иглежда се отнася само до предходните 2 сутри. Тази гледна точка се поддържа и от P.V. Kane. Виж. G. White in "Prehistory of the Chakras"

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Сиддхите в ЙС
« Отговор #1 -: 10 декември 2019 11:22:06, вторник »
Не разбрах какво е характерно за ведантистките и будистките кръгове - отричането на инструменталността на сиддхите в постигането на окончателно освобождение или уповаването на сиддхите като средство за постигане на освобождението.

За Патанджали е ясно - Йога-сутра 3.37 просто няма начин да бъде изтълкувана погрешно

te sam?dhau upasarg? vyutth?ne siddhaya?

Те, т.е. пратибха и останалите свръхестествени възможности, са съвършенства (сиддхи) за надигащото се разсеяно съзнание (вюттхана), но пречки (упасарга) за самадхи (т.е. за съзнанието, намиращо се в плоскостта на еднонасоченото съзнание).

Още по-категоричен е Вяса

Те, ясновидството и т.н., са постоянно възникващи пречки за съсредоточеното съзнание поради факта, че възпрепятстват философското съзерцание (даршана) на висшата истина (Тат); за разсеяното съзнание те са нескончаеми съвършенства.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен rtsvet

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 795
    • Профил
Re: Сиддхите в ЙС
« Отговор #2 -: 10 декември 2019 11:22:36, вторник »
Лоренцен.казва, че съответните кръгове ги смятат за второстепенни (несъществени за постигането на крайната цел) и даже пречки. Може да се пита автора как вижда той класификацията на това пречене в частност.

Цитианият коментар на Вяса  явно  потвърдава изказаното от Лоренцен. Последният ги смята за пречки, което твърди и Д. Лоренцен.

За сутрата:
Не става въпрос за прочита(превода) на сутрата и дали да се тълкува по друг начин! Съответно цитираните учени смятат, че сутрата (3.38) се отнася за преходните 2 сутри, а не за описваните сиддхи като цяло. Последното не изглежда изключено (даже е относително логично) като се погледне ЙС. ( и послеващите сутри продължават да описват прекрасни хубавинки-сиддхи )

Все пак трява да има известно научно разграничение между Йога Сутра и какво Вяса разяснява за смисъла й. Дели ги няколко века, по мнението на Е.П. Островской и В.И. Рудого и не само на тях. Макар последните в началото (Ведението) да обявяват, че няма да се занимават с ЙС сама по себе си а с смисъла ий и с това, което тя е станала по времето на Вяса.

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Сиддхите в ЙС
« Отговор #3 -: 10 декември 2019 11:23:08, вторник »
Местоимението "те" (което си означава те и на български) обикновено се отнася за това, което се е говорело в предишната сутра или пък за тези неща, които са били обсъждани в единен списък преди настоящата сутра. Тоест, те - "пратибха и другите" свръхестествени свойства, изредени в 3.36. Самата пратибха е обяснена в 3.33 като озарение, т.е. такова състояние на ума, за което е характерно всезнание и което предшества появата на различителното знание за Пуруша и Пракрити. Останалите сиддхи са свръестествени сили на петте външни сетива, пратибха е свръхестествената способност на манас да отразява точно собствената форма на всички обекти във вселената, независимо от данните на външните сетива. Ясно е, че протягането до луната например е сиддхи, която е производна от ведана, проникването в структурата на атома е способност, производна от 1adar2sa (свръхестественото зрение) и т.н. Всички сиддхи в края на краищата опират до способностите на едно или друго сетиво, на една или друга индрия, в това число и манас (умът). Следователно "те" се отнася за всички сетивни и умствени свръхспособности. Нямам представа дали това се отнася за двигателните и репродуктивните органи, но не мисля, че способността да правиш секс в течение на 2 часа е условие за еднонасочеността (самахитатва) на съзнанието, в която единствено е възможна самадхи. От друга страна, физическите свръхспособности изискват свръхенергия (раджас), а самадхи не може да вирее в съзнание, което е доминирано от раджас. Така че определението на сиддхите като пречки за самадхи определено засяга всички сиддхи, а не само изредените в ЙС 3.36. Смятам, че описаните като резултат от практикуването на самяма свръхспособности са именно такива енергийни разсейки, извержения (вюттхана) на съсредоточеното съзнание, а не положителен резултат от медитацията. Защото те не допринасят за постигането на вивека-кхяти, различителното познание. Напротив, еруптивният (вюттхита) самадхин започва да си мисли, че придобитите свръхспособности го правят богоподобен, а следователно и пурушоподобен, с други думи, затъва в илюзиите на асмита (самоотъждествяването с пракрити).
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен rtsvet

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 795
    • Профил
Re: Сиддхите в ЙС
« Отговор #4 -: 10 декември 2019 11:23:44, вторник »
Мнението за описаната от Патанджали традиция, изказао от тези учени е интересно, нали?  ;)

Разбира се за обяснението - какво са сидхите, как действат  и има ли ги въобще е отделна тема. Сигуро различните школи м/у които ведантистки, будистки, тантристки имат различно мнение.

Лично, на мен ми харсва тезата, че съответните описания са включени от рекламният отдел, при по-късна редакция на изданието на Йога Сутра  ;) От мен ако зависеше Патанджали можеше да си спести мастилото. Разбира се това е само едно гледище, "защо на описанието на сиддхите е отделено толкова много място и въобще защо са включени в сутрата".

Неактивен rtsvet

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 795
    • Профил
Re: Сиддхите в ЙС
« Отговор #5 -: 10 декември 2019 11:23:56, вторник »
Както съм казвал по-рано описанията на сиддхите винаги са ми изглеждали твърде ефтектично вмъкнати в Йога Сутра. Макар че могат да се видят и в арабският превод на ал-Бируни.
Тезата, че те отразяват съществуването традиция в рамките, на която те са имали пропорционален смисъл ми изглежда логична. Още повече, че такива традиции и вярвания определено могат да се проследят сигурно до доарииските ритуали в индия. С други думи някой ги е смятал за важни и затова Патанджали ги е включил. Сигурно има и такива дето ги отхвърлят - той е включил и тяхната система.
Трета възмовност е описаните шлоки да имат друг смисъл, обаче никой досега не ми е показал консистентен такъв.
 

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Сиддхите в ЙС
« Отговор #6 -: 10 декември 2019 11:24:26, вторник »
Ефтектично означава... еклектично?...

Наистина съществува хипотеза, че голяма част от сутрите не са присъствали в оригиналната композиция на Патанджали, но това се отнася най-вече за Кайваля-пада.

За мен цялата Йога е синтетично и възможно най-дълбоко обяснена в Самадхи-пада.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен rtsvet

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 795
    • Профил
Re: Сиддхите в ЙС
« Отговор #7 -: 10 декември 2019 11:25:08, вторник »
Цитат
Ефтектично означава... еклектично?...
Извинявам се за зле исписаният термин от металургията. (eutectic mixture) Имах предвид сплав от отделни (различни) неща имаща особенни свойства. 
Но и еклектично ми харесва - това описва смисъла на отделни неща, които трудно ги свързаш заедно.

P.S.  Но винаги остава съмнението, а защо Патанджали  е описвал толкова сиддхи?

Неактивен rtsvet

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 795
    • Профил
Re: Сиддхите в ЙС
« Отговор #8 -: 10 декември 2019 11:25:24, вторник »
Има и друга възможна интерпретация на сиддхите в ЙС.  Четейки шока 
4.1 janmau?adhimantratapa?sam?dhij?? siddhaya?
човек неминуемо остава с впечатление, че това са каточели всички принципно възможни начини да получи халюцинации и изменено състояние на съзнанието. Особенно показателно е включването на билки (хим. вечества) и тапас. Известно е че при въздържане от вода, сън или храна  т.н.т. могат да настъпят халюцинации и със сигурност се променя състоянието на съзнанието.

Ако по-горе описаната хипотеза да е вярна интерпретация, това не умаловажава сиддхите. Напротив това им придава смисъл като състояния или способности на проктикуващият, при които той се запознава с функционирането на собственият мозък и съзнание. Това е своего рода експериментална неврология от преди 2 хилядолетия. Съвременната неврология не прави нищо по-различно, но гледа на нещата  и от другата страна - на само като субективно преживяване, а и спрямо страничен наблюдател.

Спрямо изказаната хипотеза. сиддхите стават нещо доста важно за практикуващият в патанджали традицията. Т.е дават възможност за субективно преживяване на самкхйа, относителността и изкривяемостта на перцепциите и субективността на действията и усещането за време. Чак след постигането на такова ниво на контрол или разбиране за собственият ум (мозък) може да се продължи към крайно екстрахиране на висшата функция на съзнанието.

В посоченият контекст обясним е и непопулярността на билките и друи способи за преживяване на сиддхи. Другите методи освен самаддхи не дават възмозност за трезва оценка, евентулано водят до пристрастяване и/или структурни промени. При сиддхи по рождение, в съвременнит за такива хора човек често се пита дали е наред всичко с нормалните висши нервни функции. (Т.е. евентуално не може да се постигне физически състояни на кайвалйа ). Екстремният тапас за да се постидгнат сиддхи също ми се вижда като опасен и с отноителна ценност за постигане на еманципация на съзнанието, т.к често предизвикват и други нежелателни промени - като намаляване способността да се помни, логически съобразява т.е. да се интегрира полученият опит.

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Сиддхите в ЙС
« Отговор #9 -: 10 декември 2019 11:26:01, вторник »
Такива са били по същество и възраженията на Буда срещу крайния тапас.

Между другото алхимичните трансформации също са резултат от придобиването на сиддхи в домовете на асурите (в демонските обиталища, асурабхаванешу), където главно се практикува приемането на сома, амалока и др. психоделични средства. С две думи, bad connotation.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен rtsvet

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 795
    • Профил
Re: Сиддхите в ЙС
« Отговор #10 -: 10 декември 2019 11:26:35, вторник »
Да, това е добър коментар. Трябва (може би по-късно)  да включа описание на легендата и връзките. Често роднински между някой раса йоги,  алхимици и щерките на асурите.

Неактивен rtsvet

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 795
    • Профил
Re: Сиддхите в ЙС
« Отговор #11 -: 10 декември 2019 11:26:52, вторник »
Четейки откъси и рецензии за една детска книжка за халюционогенните наркотици (да! има и такива!), попаднах на едно добро изказване имащо отношение към сиддхите. По-точно имащо отношение към сиддхите, като към тренажор за разбирането (и овладяване) на сетивата (вътрешни и външни, т.е. и манас)

Цитат
Цитат
An important lesson that hallucinogens teach us is that our senses and emotions are *always* fallible to some degree. That a small amount of a chemical substance can disrupt those processes can illuminate how those processes work normally. Some find this enjoyable, others don't, and to some this is dangerous. Don't trust your senses (completely), and don't trust the absolute truth that others try to sell you.
Това е като обобщение на това обяснение за сиддхите.

Допълнението за манас, като вътрешно сетиво подлежащо на халюцинации и действие на халюционогени е от мен, но мисля че е само подразиращо се.
Човек може да се научи (евентуално) да (се) разграничава от това сетиво. Рисковете си остават за лична сметка.