Автор Тема: Бог и Карма  (Прочетена 44 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Бог и Карма
« -: 11 декември 2019 10:20:40, сряда »
"Бог не влиза в категории от рода карма"

Много вярно. Да вземем трите основни религии на Индия - индуизма, будизма и джайнизма. В индуистката физика и космология карма е или всяко действие (физическо и психическо), или пък специфично състояние на праматерията, нещо като матрица, в която се съхраняват следите от тези действия, и която не се разрушава дори по време на космическата нощ (пралая). Стои си в буддхи (космическия интелект) и чака да бъде реактивирана за следващия космически цикъл. Карма следователно е материална структура, а Бог (доколкото той се признава като таттва) или просто атман е нещо съвсем различно от материята (пракрити).

В будизма карма е специфична дхарма от раздела на санскарите (тенденциите) и най-често се отбелязва с описателното название пратинияма (въздаяние). Същността й е номинална (нама), а не физическа (рупа), и макар кармичните семена да се намират в осмото съзнание (алаявиджняна), те са независимо от ума (!?), поради което и се определят като читта-випраюкта-санскара-дхарма (несвързани със съзнанието санскари). От друга страна, в будизма има божества, но няма Бог.

Джайна е всъщност тази, която най-задълбочено изследва въпроса за кармата и предлага една изключително подробна и разгърната класификация на различните видове кармични механизми и феномени - до ниво микроорганизми и наследствени кодове. Това е съвсем естествено, защото джайнистите са първите микро- и генетични биолози в историята на науката.

Едно е сигурно, че в индийската философия Карма не е функция на Бога.

Вайшешика определят карма като адришта, Невидима Сила, на която дори божествата се подчиняват. Нещо от рода на мойрите, от които дори слънцето не може да избяга.

Цитат
Примерно ако в изречението:
ЦитатВайшешика определят карма като адришта, Невидима Сила, на която дори божествата се подчиняват. Нещо от рода на мойрите, от които дори слънцето не може да избяга.
заменим "карма" с "третия закон на Нютон" или по-общо с "законите на Физиката", твърдението ще си остане вярно.
В случая с мойрите ще остане вярно, защото Атропос е мойрата на небесната механика. :-)))

В случая с божествата също може да се окаже вярно, защото те са част от физическата вселена.

Но в случая с Бог няма да бъде вече вярно, защото става дума за приоритет на физическите над божествените закони. Не може например да има двама Ишвари, защото тогава светът нямаше да се събуди от космическата нощ, по простата причина, че единият Ишвара ще иска да е ден, а другият - нощ. И поради баланса на двете желания импулсът за събуждането на вселената нямаше да бъде породен.

Мисълта ми е, че няма Един Бог, който различните религии назовават различно. Идеята за Единия Бог в повечето случаи е рекламен трик за привличане в собствената вяра. След което рано или късно се оказва, че собственият бог е Единственият Бог.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен siddhartha

  • Шравак
  • *
  • Публикации: 19
    • Профил
Re: Бог и Карма
« Отговор #1 -: 11 декември 2019 10:22:31, сряда »
Цитат
Но в случая с Бог няма да бъде вече вярно, защото става дума за приоритет на физическите над божествените закони.

А необходимо ли е да различаваме мужду божествените и физическите закони. Понеже "божествени закони" е понятие дефинирано от едно учение (онова което постулира бог), "физически закони" е понятие дефинирано от дручо учение (съвременната физика). Въпроса в първия пост, беше, дали различните учения не наричат едни и същи неща с различни имена?  :)

Т.е. във размишленията по-горе не възниква необходимоста от приоризиране/разграничаване на физическата вселена от божевствената, понеже те евентуално съвпадат.

Принципно, в индийската философия, как се обосновава необходимоста, за разграничаване на божественото от физическото?

ЦитатНе може например да има двама Ишвари, защото тогава светът нямаше да се събуди от космическата нощ, по простата причина, че единият Ишвара ще иска да е ден, а другият - нощ. И поради баланса на двете желания импулсът за събуждането на вселената нямаше да бъде породен.

По същия начин, във физиката неможе да има два закона, които да си противоречат. Но това все още необяснява с какво понятието за Ишвара, който създава света (това ли е направил или се бъркам) е по-различно от понятието на физиците за големия взрив.  ;)

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Бог и Карма
« Отговор #2 -: 11 декември 2019 10:23:39, сряда »
 "siddhartha"
Цитат
А необходимо ли е да различаваме мужду божествените и физическите закони.
Имам един колега, който не признава разликата между тях и пише направи Физика на Бога.


Цитат
Принципно, в индийската философия, как се обосновава необходимоста, за разграничаване на божественото от физическото?
Няма еднозначен отговор. Във Веданта например, физическата вселена е проявеният Бог, Вайшванара.

В Самкхя-Йога всичко е природна необходимост, дори и невежеството.

В будизма пък смятат невежеството за основен природен закон.

Цитат
това все още необяснява с какво понятието за Ишвара, който създава света (това ли е направил или се бъркам)
Не го създава, а само дава импулс за възникването му. Ишвара е ненадминат воайор и обича разни прелестници (Пракрити) да му танцуват.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Бог и Карма
« Отговор #3 -: 11 декември 2019 10:23:55, сряда »
От една лекция на Стивън Хоукинг:

Laplace said that if at one time, we knew the positions and speeds of all the particles in the universe, then we could calculate their behaviour at any other time, in the past or future. There is a probably apocryphal story, that when Laplace was asked by Napoleon, how God fitted into this system, he replied, 'Sire, I have not needed that hypothesis.' I don't think that Laplace was claiming that God didn't exist. It is just that He doesn't intervene, to break the laws of Science. That must be the position of every scientist.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен shravak

  • Шравак
  • *
  • Публикации: 11
    • Профил
Re: Бог и Карма
« Отговор #4 -: 11 декември 2019 10:24:37, сряда »
Цитат
"Бог не влиза в категории от рода карма"

А не можем ли да кажем, че именно кармата е Бог? Ако Бог въздава всекиму според делата, то явно е, че става дума за причинно-следствена връзка.  Иначе за кой Бог става дума - Бога на Християните?,  Бога на Евреите?, Бога на Мюсюлманите? , Бога на Индуизма и неговите издънки?...и пр.

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Бог и Карма
« Отговор #5 -: 11 декември 2019 10:25:10, сряда »
За трите въпросни религии вероятно може да твърдим това. "Отмъщението е мое" - казва Бог. Но за индуизма и будизма не можем, с изключение може би на крайните форми на теистичен персонализъм.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен siddhartha

  • Шравак
  • *
  • Публикации: 19
    • Профил
Re: Бог и Карма
« Отговор #6 -: 11 декември 2019 10:33:05, сряда »
Цитат
"It is just that He doesn't intervene, to break the laws of Science. That must be the position of every scientist."


  :) Да, хитър е Хоукинг, знае как да си продава книгите.

В модерната физиката се случва от време на време да направят някоя теория, която не позволява да бъде проверене, понеже всички предсказания които прави са ненаблюдаеми. Което е крайно незадоволително "for every scientist". Та затова и тия теории бързо биват забравяни.

Струва ми се че по подобен начин е крайно незадоволително, когато се твърди, че Него Го има, ама не се обяснява какво е Той, и защо Го има. И когато се аргументира, че Той рационално неможе да бъде обяснен или разбран. А каква е причината да неможе да бъде рационално разбран? Поне затова трябва да има обяснение.

@shravak: е това долу горе беше и моя въпрос, погледни ако искаш поста в дир.бг "Бог или не-Бог".