Автор Тема: Карма и Дхарма  (Прочетена 40 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Карма и Дхарма
« -: 11 декември 2019 10:36:44, сряда »
Дхарма е дължимото поведение, а карма е неговата реализация и съответно последиците от всяко действие. Както всяка каста има своята специфична дхарма, която трябва да бъде реализирана независимо от желанията на индивида и обстоятелствата, така и всеки индивид има своя собствена дхарма, която е законът на неговото индивидуално съществуване. Видовете карма са три:

1. Санчита (натрупана) карма. Това е съвкупността от невидимите (адришта) следи на всичките ни действия в миналите съществувания. Част от тях съзряват в плодове, други си остават непроявени, под формата на кармични семена (биджа). Бихме могли условно да я наречем онтогенетична карма, доколкото тя отразява всички еволюционни изменения и действия в пълната серия от прераждания.

2. Прарабдха (инициирана) карма. Това е тази част от миналата карма, която е отговорна за нашето съществуване сега. Именно тя се отработва спонтанно и непрестанно с всяко наше действие или бездействие. Да я наречем условно филогенетична карма, доколкото тя задава конкретните характеристики на нашето психофизическо битие.

3. Криямана (настояща, вартамана) карма. Това е всяко сегашно действие, което ще донесе своите плодове в бъдеще. В същата генетична аналогия ще я наречем мутагенна карма. Тя е отговорна за всички отклонения от и изменения на онтогенетичния код.

Дхарма следователно е амалгама от онтогенетична и филогенетична карма, която се изразява в изпълнението на задълженията ни, без да се стремим към някакво възнаграждение или признание. Това е значението на нравствения императив нишкамя, незаинтересованост от резултата, безстрастност, телеологична необвързаност.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен Аюс

  • Садхак
  • ***
  • Публикации: 107
    • Профил
Re: Карма и Дхарма
« Отговор #1 -: 11 декември 2019 10:37:24, сряда »
Ето как разяснява видовете карма Свами Шивананда в книгата си "Раджа-йога":

Цитат
Впечатленията от делата (кармите)  имат своя корен в увлеченията и са изпитвани в този живот и в невидимите бъдещи прераждания. (ІІ.12)

Увлеченията са отговорни за действията (кармите). Те подтикват човека да върши дела и по такъв начин да се наслаждава на плодовете от действията си. Да речем, че сте извършили някакво голямо благодеяние в това си рождение. Впечатлението то това дело се запечатва във фина форма в подсъзнанието. То ще даде плод или в този живот или в някое бъдещо рождение. Тези впечатления дават плодовете си, добри или лоши, когато им дойде времето.
Кармите са безначални. В Бхагавадгита ще срещнеш: “Тайнствен е пътят на действието”. (ІV.17) Законът на Карма е неразгадаем. Трудно е да се каже какъв вид карма ще причини проказа или епилепсия и дали плодът, на който се наслаждавате сега, е резултат от една карма или от комбинация от няколко карми.
Една мощна карма, добра или лоша, може да донеси плодове още в това рождение. Всички карми не произвеждат резултатите си веднага, нито пък една карма следва друга. От натрупаните дела (санчита карма) определена част се изразходва или изчерпва в едино рождение. Тази част образува прарабдха или плодоносещите карми на настоящия живот. Делата, които извършвате сега (текущи дела, или агами) се прибавят към общия сбор от делата. Хамбарът на един търговец представя санчита карма. Нещата, които се държат в неговия магазин, съответстват на прарабдха; нещата, които се продават ежедневно, представляват агами карма. Това една приблизителна аналогия за илюстриране на мисълта. Както когато един търговец приключва главната счетоводна книга за годината и открива нова, той не вписва в новата всички неща от старата, а само балансът, така и духът записва в новия мозък своите преценки за преживяното в приключения живот, заключенията, до които е стигнал, решенията, които е взел.  Това е фонът, предаван на новия живот, мисловната мебелировка за новото жилище, реалната памет.
Съзрелите карми дават плодове в същото рождение при подходящи обстоятелства. Усиленият аскетизъм дава плодове веднага. Например Нандикешвар, Вишвамитра и Маркандея усилено са упражнявали аскетизъм и са се насладили на плодовете от него в същото рождение. Нехуса достигнал до положението на Индра благодарение на добрите си дела в своя предишен живот; но той бил преобразен в змия в същото рождение вследствие на греховните му дела в този живот. Законът на Кармата е неумолим.