Напоследък постоянно се сблъсквам с всякакви екзотични мнения за това какво представлява Буда-дхарма, които имат за източник „трудовете” на теософите, антропософите, последователите на един или друг Бхагаван или ню-ейджа. Затова реших, че може да е полезно интересуващите се от темата да бъдат запознати с нея по един достъпен начин. У нас има няколко сайта, които дават по-специализирана информация и който търси ще намери. За следващото благодаря на Манфред Зигерс, който е изучавал корения текст на
Съкровищницата на знанието под ръководството на Кхенпо Чодрак Ринпоче и Кхенпо Цюлтриг Гямцо в Международния Будистки Институт на Кармапа (KIBI -
http://www.kibi-edu.org/ ), а също така е получавал учения от Кюнзиг Шамар Ринпоче, 3-я Джамгон Конгтрул Ринпоче, Топга Ринпоче, Тенга Ринпоче, Гендюн Ринпоче, Кхенпо Йеше Тхубтен, както и от своя коренен лама Оле Нидал. Благодаря и на тези приятели от сангхата, които са истински бодхисатви и преведоха това тогава, когато започвахме...
ПП Преводът е от повече от десет години и не е редактиран оттогава. Дано е от полза!
По “Съкровищницата на знанието”от Джамгон Конгтрул Лодрьо Тхайе (The Treasury of Knowledge of Jamgoen Kongtrul Lodroe Thaye, Gantok 1983)
УВОД В БУДИЗМА
БУДА, ДХАРМА, САНГХА - ТРИТЕ СКЪПОЦЕННОСТИБуда идва от санскритския термин “бодхи” - пробуден, пробуден от съня на невежеството. Тибетската дума за Буда е “санг дже” - “санг” означава напълно пречистен или пробуден, а “дже” - развит или разцъфнал. Това се отнася до пречистването на всички замърсявания и развитието на всички вътрешни качества. Това, което се пречиства, са трите вида воали:
Воалите на смущаващите чувства и отрицателните действия.
Воалите, отнасящи се до процеса на възприятие, т.е. погрешните възгледи и концепции за реалността.
Едва уловимите воали на тенденциите на навика.
Това, което се развива, е изначалната мъдрост, мъдростта, която възниква, когато умът осъзнае своята изначална природа. Изначалната мъдрост може да бъде разделена на два вида:
Мъдростта, реализираща истинската природа на всички явления - върховната истина.
Мъдростта, реализираща появяването на всички явления в своята пълнота - относителната истина.
Буда, Пробуденият, е този, който е пречистил всички воали и знае всичко, което може да се знае. Той е най-висшият, върховният сред всички човешки същества. Той единствен притежава тази всеобхватна мъдрост. Затова се споменава пръв в поредицата Буда, Дхарма и Сангха. Заедно с всеобхватна мъдростта Буда има любяща доброта и съчувствие към всички чувстващи същества и ги поучава, за да ги освободи от страданието. Ето защо, Дхарма е втора в този ред.
Тук различаваме Дхарма на писанията и Дхарма на реализацията. Дхармата на реализацията се класифицира в Сутра и Тантра. Сутра се подразделя на Трите Кошници на Виная, Сутра и Абидхарма. Тантра се подразделя на четирите Тантра класа.
Дхармата на Реализацията се класифицира в три вида обучение: обучение в дисциплина, обучение в медитация и обучение в мъдрост. Трите Кошници съответстват на тези три вида обучение.
Ако хората, които слушат поученията на Буда, навлязат в пътя, което означава, ако слушат поученията, размишляват върху тях и накрая ги приложат в практиката на медитацията, тогава се оформя Сангхата. Това са приятелите и помощниците по пътя към освобождението. Следователно, Сангхата е третата от Трите Скъпоценности.
Различаваме също така два вида Сангха: обикновена и необикновена или Благородната Сангха. Обикновената Сангха се състои от практикуващите, които все още не са постигнали реализация на истинската природа на своя ум. Благородната Сангха се състои от практикуващите, които са осъществили едно от четирите нива на реализация на Малката Колесница (Хинаяна) или едно от Бодхисатва нивата на Голямата Колесница (Махаяна). Буда, Дхарма и Сангха, Трите Скъпоценности, са общото убежище за всички Будисти (от северния и южния Будизъм) по целия свят.
ЛАМА, ИДАМИ, ЗАЩИТНИЦИ - ТРИТЕ КОРЕНАХарактерното в Тибетския Будизъм е, че вземаме убежище допълнително в Трите Корена. Ламата представлява живата връзка с просветлението, защото, като част от непрекъснатата линия на предаването, започваща от времето на Буда Шакямуни до днес, той ни предава своето директно преживяване и благословия за нашата практика.
Буда-аспектите или Идамите са освобождаващите методи, дадени от Ламата, които изразяват качествата на просветлението и ни дават възможност да постигнем обикновените и необикновени сили (санскр. сидхи).
Накрая Ламата премахва всички вътрешни и външни препятствия чрез Защитниците, които изпълняват спонтанно и без усилие Буда-активността и превръщат всички видове преживяване в стъпка напред към просветлението.
Източникът на Трите Скъпоценности и на Трите Корена е историческият Буда Шакямуни, който е живял приблизително преди 2500 години. В този еон, според Бадракапикасутра, ще се появят 1000 Буди, от които Буда Шакямуни (тиб. Шакя Тубпа) е четвъртият. Имената на първите трима Буди са:
1. Кракуканда (тиб. Корваджиг)
2. Канакамуни (тиб. Сертуб)
3. Махакашяпа (тиб. Юсунг Ченпо)
Петият Буда ще бъде Маитрея (тиб. Джампа). Всеки от тези Буди изявява дванадесет специални дела.
ДВАНАДЕСЕТТЕ ДЕЛА НА БУДАПоради неизмеримото съчувствие към всички чувстващи същества, всеки Буда изявява тези дванадесет дела. Той има пълно всезнание и чрез всеобхватната си мъдрост е способен да познае всяко явление в различните светове. С тази мъдрост на всезнанието той изпълнява дванадесетте си дела.
Първоначално Буда Шакямуни е бил в небето Тушита, където е проявявал неизмеримата си активност. Там той давал поучения най-вече на боговете. Чрез мъдростта си видял нечистия свят на човешките същества и след като назначил представител, който да остане на небето Тушита - Маитрея, той решил да слезе в човешкия свят. По същия начин Маитрея, бъдещият Буда, ще назначи представител и ще се въплъти в човешкия свят.
1. Слизане от небето Тушита.
Първото дело било, че той слязъл от небето Тушита във формата на бял слон с шест бивни.
2. Влизане в утробата на майката.
Той влязъл в утробата на майка си Маядеви, кралицата на рода Шакя.
3. Раждане.
Родил се от дясната страна на майка си в Лумбини. Други учения казват, че едновременно с влизането в утробата на майка си, той също посетил други светове и дал Дхарма поученията там. Директно след раждането си в Лумбини, той направил седем стъпки в източна посока и с всяка стъпка под краката му разцъфвал лотосов цвят, а той веднага предал една строфа като поучение.
4. Изучаване на изкуства и занаяти.
Той станал много изкусен във всички занаяти, изкуства, стрелбата с лък и т.н.
5. Наслаждаване на живота в двореца.
Бил женен за Яшодара и други жени, като живеел както се полага за принц по това време.
6. Отричане
Един ден той напуснал двореца и се сблъскал с болестта, старостта и смъртта. След като придружителят му потвърдил, че това се случва на всички същества, той развил голямо отричане. В последствие се отказал от светския си живот. Когато всички в двореца били заспали, той се измъкнал. Придружавал го само от един слуга и когато стигнали достатъчно далеч от двореца, той отпратил слугата обратно заедно с коня му.
7. Аскетични практики.
Той отрязал косата си и практикувал аскетизъм в продължение на шест години на брега на река Наранджана, близо до Бодгая.
8. Отиване в Бодгая.
По-късно отишъл в Бодгая, където постигнал просветление, като всички други Буди от този еон.
9. Разгромяване на всички отрицателни сили (санскр. мари).
Вечерта преди просветлението, Мара изпратил всички видове гневни проявления, както и красиви жени с всички видове парфюми, които демонстрирали прелестите си. Но Буда седял в дълбоко състояние на самадхи, непоклатимо спокоен поради голямото си съчувствие.
10. Просветление.
Чрез силата на ваджра-подобната си концентрация (самадхи), призори в деня на пълнолунието през май, той проявил пълно просветление. След като постигнал Буда-същността, той не давал поучения в следващите седем седмици, въпреки че човек постига Буда-същността, за да помага на всички чувстващи същества. За това има обикновено и необикновено обяснение.
Обикновеното обяснение е, че по това време е нямало същества, притежаващи добрата карма да получат поученията на Буда.
Необикновеното обяснение е, че през това време Буда е преподавал тантрически поучения, тайните поучения, например Хеваджра Тантра.
След тези седем седмици Брама подарил на Буда красива морска раковина, чиято спирала се завивала надясно. Тя била толкова красива, че нямало друга като нея в целия свят. Индра му подарил колело на Дхарма с хиляда спици.
11. Завъртане Колелото на Дхарма.
След първите седем седмици на просветлението, Буда отишъл в един еленов парк извън град Варанаси. Там преподавал първото завъртане на Колелото на Дхарма - Четирите Благородни Истини - главно на богове и животни, като газели, елени и др., както и на петте човешки същества, които били бившите му спътници от времето на аскетичните практики. Второто завъртане на Колелото на Дхарма станало в Раджгир, където Буда дал ученията Праджнапарамита, а третото завъртане, при което обяснил Буда природата, станало на различни места. И трите завъртания на Колелото на Дхарма се броят като едно дело.
12. Преминаване в Паринирвана.
В края на живота си, на 84 години, в Кушинагара, Буда преминал в Паринирвана. Той отишъл отвъд всички противоположности на цикъла на съществуване (Самсара) и освобождението на Архатите (Нирвана).
Това са Дванадесетте Дела на Буда. Той ги е демонстрирал, за да установи връзка с човешкия свят. Той показва на хората път, по който могат да се освободят от света на обусловеното съществуване.