Автор Тема: Вярата в будизма  (Прочетена 73 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен dagpo

  • Йогин
  • **
  • Публикации: 60
    • Профил
Вярата в будизма
« -: 11 декември 2019 13:23:16, сряда »
В някои будистки кръгове битува мнението, че будизма е напълно рационален,всички разнообразни твърдения в него са проверими логически и експериментално, и че той е нещо като научна система. Това, донякъде, се дължи на  Буда (да не решите, че го критикувам - опазил ме Буда  Ухилено) който в любимата на всички ни  Калама сутта (Ангуттара-никая 3.65)  казва:
"Не следвайте това, което сте чували много пъти: нито традицията, нито слуховете, нито пък изложеното в писанията; не вярвайте на априорни допускания и хипотези, нито на хитри мъдрувания; не се привързвайте към идеите, които сте обмисляли дълго време, не се доверявайте на съдната способност на другите, нито пък на съображението: "Това е нашият учител." Узнайте сами кои неща са добри, кои достойни за порицание или похвала; изследвани и наблюдавани самостоятелно, тези неща водят до щастие и носят полза - осланяйте се на тях и пребивавайте в тях."
Как, обаче, стоят нещата на практика за тези, които наистина се стремят да практикуват Дхарма като път, а не само да я изучават интелектуално (с уточнението, че това е според тибетската традиция за постепенния път  или лам-рим, който е въведен в Тибет от Атиша).  Някой, който иска да практикува тези неща като предварително условие трябва да е породил в своя умствен поток вяра, защото в Дасадхарма-сутра се посочва, че както „млад филиз не покълва от семена, опърлени от огън, така и няма да възникнат добродетели у хората, които нямат вяра”.  Това е така, защото без вяра, липсва и основата за развиването на добродетел и стремежа да се потърси път към освобождение от сансара. Това, впрочем, съм го установил и ежедневно го установявам от личен опит (предполагама и вие).
По-нататък в Абидхармакоша Васубандху обяснява каккво представлява вярата като казва, че тя е : „да нямаш никакво съмнение в резултата от действията (карма), в Четирите Благородни Истини и в Трите Скъпоценности. Също така тя се изразява в стремеж към освобождение и постигане на истината.”
Някой, който има  вярата на (ясното разбиране, стремежа и доверието) няма да зареже Дхарма, поради някоя от четирите обичайни пречки (желание, гняв, страх, невежество) и (както се казва в Ратнавали) ще е подходящ съд за Дхарма...
Един приятел (Мат Хъдълстън, който се среща с Дхарма през 1994, докато учи климатична физика в университета в Кеймбридж, а през 1997 отива в Непал, за да преподава математика и да е по-близо да своите учители, а от 2002 живее в Лондон, но пътува и преподава из нашите американски и европейски центрове), казва: „Будизмът не е наука. Науката не е будизъм. Будизмът показва път към познаването на истинската природа на ума и дава заключения за реалността, които са отвъд настоящата област на научните методи. Макар и някои от научните теории очевидно  да стват все по-будистки, това не означава, че науката в крайна сметка ще стане будизъм, макар да има много пресечни точки между тях.”

ПП Това беше по повод всички тези безкрайни въпроси има ли или няма прераждане и карма, ако има как да ги докажем, а ако не можем да ги докажем защо да практикуваме Дхарма и т.н.
न संसारस्य निर्वाणात् किं चिद् अस्ति विशेषणं
न निर्वाणस्य संसारात् किं चिद् अस्ति विशेषणं। १९
 
MMK, 25-19

Неактивен Observer123

  • Шравак
  • *
  • Публикации: 31
    • Профил
Re: Вярата в будизма
« Отговор #1 -: 11 декември 2019 13:23:54, сряда »
Вярата е свързана с причинния свят (казуалния), който е над менталния - връзка с един по-висш свят.
Друг е въпроса, че ако има много силна вяра и религиозност, но не са развити умствените центрове и способности, човека може да стане фанатик.

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Вярата в будизма
« Отговор #2 -: 11 декември 2019 13:24:25, сряда »
В будизма има три свята - кама-лока, рупа-лока и арупя-лока. Нито един от тях не се определя като каузален свят (карана-лока), тъй като по силата на зависимия произход всяка причина (карана) е и следствие (каря).
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен dagpo

  • Йогин
  • **
  • Публикации: 60
    • Профил
Re: Вярата в будизма
« Отговор #3 -: 11 декември 2019 13:25:35, сряда »
Цитат
Вярата е свързана с причинния свят (казуалния), който е над менталния - връзка с един по-висш свят.
По-висш свят? Кой ли ще да е той? Imago го е обяснил много ясно, а също така ти предлагам да надзърнеш в една тема, която трябва да е нещо като въведение в будизма или поне в някои от основните му идеи и понятия.

ПППрощавайте, че все преминавам от ви на ти и обратно, но този аспект на упая, все ми се изплъзва  :)
न संसारस्य निर्वाणात् किं चिद् अस्ति विशेषणं
न निर्वाणस्य संसारात् किं चिद् अस्ति विशेषणं। १९
 
MMK, 25-19