Автор Тема: Ясни и Пусти  (Прочетена 40 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен rtsvet

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 795
    • Профил
Ясни и Пусти
« -: 11 декември 2019 14:06:55, сряда »
Направи ми впечатление, че в някои буддистки (ати-) тантри върху предметите се медитира като ясни/лъчисти по природа и празни в своята собствена същност. Докато това има обяснение (което ми е само смътно ясно), то забележителна е приликата с йога сутра 1.43 и 3.3. Там обаче превеждаме нещата по-различно. Там обекта/нещото (артха) бива ясен (нирбхАса). Защо?

В дзогчен субекта медитира върху тялото си също като ясно/сияйно по природа, но празно в същността си. Това замества собстената визуализация като божество от ати-йога.

Но, темата ми беше: В приемствените традиции имаме 2 характеристики на медитацията - 1.яснота/сияйност и 2. пустота. В йога сутра превода излиза, напълно извън контекста на приемственостите традиции. (Т.е. лингвистично "изсмукан от пръста")

Ще се радвам на всички коментари, които ме научават не нещо ново. (Откъде произлиза будисткия контекст, дали санскрита на ЙС позволява друго четене, коментар на коментарите и пр.   :) )

Неактивен dagpo

  • Йогин
  • **
  • Публикации: 60
    • Профил
Re: Ясни и Пусти
« Отговор #1 -: 11 декември 2019 14:07:37, сряда »
Не съм компетентен да коментирам, но накратко това е същото като "Пустотата е форма, формата - пустота" и т.н. Яснотата се отнася до възприятието на обектите, които са пусти. Отнася се до Дхармакая и Рупакая... Но наистина е необходим автентичен учител, за да си изясните въпроса.
न संसारस्य निर्वाणात् किं चिद् अस्ति विशेषणं
न निर्वाणस्य संसारात् किं चिद् अस्ति विशेषणं। १९
 
MMK, 25-19