Задайте си един въпрос, какво бихте си купили ако бяхте най-богатият човек на света? Някой ще кажат самолети, яхти, дворци, прислуга, луксозен живот във всяко едно отношение. Разбира се различните хора ще изберат различни неща. Но въпреки това има и нещо което е абсолютно общо за всички!
Йога и Веданта казват: Всичко което може да си купи човек с парите е – мирис за носът, вкус за езика, светлина и форма за очите, допир за кожата и звук за ушите. Това е няма нищо друго. Дори и най хубавата кола, и най хубавата и луксозна къща, най красивата жена и т.н. се състои от комбинации от петте сетивни възприятия, мирис, вкус, форма и цвят, допир и звук. Става въпрос за петте елемента. Всичко което човек вижда, възприема, мисли и т.н. цялата вселена е съставена от петте велики елемента Маха Бхута.
Нашата представа за света е базирана на нашите възприятия от сетивата. Всичко което знаем за света, всичко което изпитваме, всички наши опитности са едно съчетание от осезанията на допир, светлина и форма, звук, мирис, вкус.
Съществуват множество различни школи по Йога, Веданта и Будизъм, които въпреки, че в общи линии са идентични в детайли се различават, както по подход така и по методи. Има разлики в понятията и техните обяснения, което би предизвикало объркване в начинаещия садхак и с право съмнения. Например, в Будизма говорят за четири основни елемента, докато във Веданта за пет. Успешното разбиране на една от системите води до разбиране на останалите философски системи в Индия - наречени Даршани.
Според Веданта, целия видим свят е изграден от Петте Велики Елемента - Панча Маха Бхута. Те са:
I.Земя - Пртхви, на която съответства възприятието за МИРИС
II.Вода - Апас, на която съответства възприятието за ВКУС
Ш.Огън - Агни, на който съответства възприятието за СВЕТЛИНА И ФОРМА
IV.Въздух – Вата, на който съответства възприятието за ДОПИР
V.Пространство, ефир – Акаша, на което съответства възприятието за ЗВУК
Така се вижда че най хубавата кола, най хубавата жена, най приятното преживяване и т.н. са направени от петте елемента.
Елементите се разделят на две групи. Групата на грубите елементи – Панча Бхута и групата на фините елементи – Танматра.
ПЕТТЕ ФИНИ, ПЪРВИЧНИ ЕЛЕМЕНТА (ТАНМАТРИТЕ) –
1.Шабда (идеята, мисловната представа за звук),
2.Спарша (идеята, мисловната представа за допир),
3.Рупа (идеята, мисловната представа за светлина и форма),
4.Раса (идеята, мисловната представа за вкус),
5.Гандха (идеята, мисловната представа за мирис).
Петте елемента (ПАНЧА БХУТА) са по-груба проява на Петте фини елемента - Танматрите. Какво всъщност представляват ФИНИТЕ ЕЛЕМЕНТИ?
Например, когато видим оранжев цвят ние го различаваме от всички останали цветове и го определяме като оранжев, защото имаме в ума си някаква изградена представа, някаква готова идея, която е наше знание и опитност. Ние сравняваме конкретното възприятие с нашата предишна опитност и определяме цвета като оранжев.
Ако си представим една къща, или една лека кола, тези обекти съществуват само в нашето въображение, те не стоят пред нас директно. Ако си представим едно Ферари то е изградено от нашите идеи, от нашите представи за цвят, за форма, за допир, за звук и т.н. Така това Ферари е изградено от петте фини елемента, от ТАНМАТРИТЕ. Всяка една представа е изградена от танматрите. Танматрите са най най примитивните представи които имаме за мирис, вкус, светлина и форма, допир и звук.
Всеки един обект който имаме в нашето въображение е изграден от танматрите. Този обект е фин обект за разлика от грубите обекти които са тези които се изпитват от сетивата. Ферарито в нашето въображение е фин обект, Ферарито в магазина е груб обект.
От тук се вижда, че всяка мисъл, желание, представа, нашите сънища, паметта, чувствата са изградени от петте фини елемента. Тези първични идеи за вкус, допир, мирис, звук, светлина и форма са тухлите, градивния елемент от който е изградена цялата наша умствена дейност. Например ако аз сънувам че ям сладолед, този сън е изграден от моите представи за допир - „студено”, вкус - „сладко”, мирис - „ванилия”.
Грубите елементи са производни от фините елементи.
На грубия елемент “земя” съответния фин елемент е “мирис”,
На грубия елемент “вода” съответния фин елемент е “вкус”
На грубия елемент “огън” съответния фин елемент е “светлина и форма”
На грубия елемент “въздух” съответния фин елемент е “допир”
На грубия елемент “ефир, пространство” съответния фин елемент е “звук”.
Процеса на преминаване от фино състояние към груба форма на проява на елементите се нарича Панчикарана. Процеса е следният:
1. Всеки един от фините елементи (Танматрите) се разделя на две части.
2. Едната част остава цяла, а другата част продължава да се дели на още четири части.
3. Всяка една от осминките се свързва с останалите половинки от другите Танматри.
4. Така се образуват петте груби елементи (Бхута). Всеки един от грубите елементи съдържа в себе си една втора част от съответния на него фин елемент и по една осма от останалите четири фини елементи.
ПРТХВИ – земя =1/2мирис+1/8звук+1/8допир+ +1/8форма+1/8вкус
АПАС - вода=1/2вкус+1/8звук+1/8допир +1/8форма+1/8мирис
АГНИ - огън= 1/2цвят и форма+1/8звук+1/8допир+1/8вкус+1/8мирис
ВАЮ - въздух= 1/2допир+1/8звук+1/8форма+1/8вкус+1/8мирис
АКАША – пространство = 1/2звук+1/8допир+1/8форма+ +1/8вкус+1/8мирис
На петте груби елемента съответстват петте сетива – очи, уши, нос, кожа, и език. Грубите елементи представляват различните осезания със сетивата. Например, когато чуем звук, това е елемента Акаша - пространство, или когато помиришем уханието на роза това е елемента Земя. Този процес на образуване на грубите елементи е въведен за да се обясни следният феномен. По принцип всяко сетиво може да възприема само съответстващият на него елемент. С носът ние може само да миришем например. Но защо може да възприемаме елемента вода с очите. Нали водата е свързана със носът? Отговорът се дава със процеса на Панчикарана който описахме по горе. Тъй като във всеки груб елемент има по малко от всички танматри, той може да бъде възприет от всяко едно сетиво.
Интересно е и как Ришите са достигнали до такова разделение на елементите и сетивата. Например – защо на елемента вода съответства вкус? В шастрите се описва следния експеримент който всеки може да проведе със себе си. Изплезвате си езика срещу слънцето докато той пресъхне напълно. След това слагате малко сол или малко захар. Ще се уверите че когато езика е сух, вие не бихте могли да направите разлика между тези двете. Но в момента в който езика бъде овлажнен, веднага се чувства вкуса. Така те са стигнали до заключението, че елемента вода е свързан със вкуса и езика.