Автор Тема: Петте елемента - Панча Бхута  (Прочетена 176 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Петте елемента - Панча Бхута
« -: 16 декември 2019 07:38:52, понеделник »
Задайте си един въпрос, какво бихте си купили ако бяхте най-богатият човек на света? Някой ще кажат самолети, яхти, дворци, прислуга, луксозен живот във всяко едно отношение. Разбира се различните хора ще изберат различни неща. Но въпреки това има и нещо което е абсолютно общо за всички!

Йога и Веданта казват: Всичко което може да си купи човек с парите е – мирис за носът, вкус за езика, светлина и форма за очите, допир за кожата и звук за ушите. Това е няма нищо друго. Дори и най хубавата кола, и най хубавата и луксозна къща, най красивата жена и т.н. се състои от комбинации от петте сетивни възприятия, мирис, вкус, форма и цвят, допир и звук. Става въпрос за петте елемента. Всичко което човек вижда, възприема, мисли и т.н. цялата вселена е съставена от петте велики елемента Маха Бхута. 

Нашата представа за света е базирана на нашите възприятия от сетивата. Всичко което знаем за света, всичко което изпитваме, всички наши опитности са едно съчетание от осезанията на допир, светлина и форма, звук, мирис, вкус.

Съществуват множество различни школи по Йога, Веданта и Будизъм, които въпреки, че в общи линии са идентични в детайли се различават, както по подход така и по методи. Има разлики в понятията и техните обяснения, което би предизвикало объркване в начинаещия садхак и с право съмнения. Например, в Будизма говорят за четири основни елемента, докато във Веданта за пет. Успешното разбиране на една от системите води до разбиране на останалите философски системи в Индия - наречени Даршани.

Според Веданта, целия видим свят е изграден от Петте Велики Елемента - Панча Маха Бхута. Те са:

I.Земя - Пртхви, на която съответства възприятието за МИРИС
II.Вода - Апас, на която съответства възприятието за ВКУС 
Ш.Огън - Агни, на който съответства възприятието за СВЕТЛИНА И ФОРМА
IV.Въздух – Вата,   на който съответства възприятието за ДОПИР
V.Пространство, ефир – Акаша, на което съответства възприятието за ЗВУК

Така се вижда че най хубавата кола, най хубавата жена, най приятното преживяване и т.н. са направени от петте елемента.

Елементите се разделят на две групи. Групата на грубите елементи – Панча Бхута и групата на фините елементи – Танматра.

ПЕТТЕ ФИНИ, ПЪРВИЧНИ ЕЛЕМЕНТА (ТАНМАТРИТЕ) –

1.Шабда (идеята, мисловната представа за звук),
2.Спарша (идеята, мисловната представа за допир),
3.Рупа (идеята, мисловната представа за светлина и форма),
4.Раса (идеята, мисловната представа за вкус),
5.Гандха (идеята, мисловната представа за мирис).

Петте елемента (ПАНЧА  БХУТА) са по-груба проява на Петте фини елемента - Танматрите. Какво всъщност представляват ФИНИТЕ ЕЛЕМЕНТИ?

Например, когато видим оранжев цвят ние го различаваме от всички останали цветове и го определяме като оранжев, защото имаме в ума си някаква изградена представа, някаква готова идея, която е наше знание и опитност. Ние сравняваме конкретното възприятие с нашата предишна опитност и определяме цвета като оранжев.

Ако си представим една къща, или една лека кола, тези обекти съществуват само в нашето въображение, те не стоят пред нас директно. Ако си представим едно Ферари то е изградено от нашите идеи, от нашите представи за цвят, за форма, за допир, за звук и т.н. Така това Ферари е  изградено от петте фини елемента, от ТАНМАТРИТЕ. Всяка една представа е изградена от танматрите. Танматрите са най най примитивните представи които имаме за мирис, вкус, светлина и форма, допир и звук.

Всеки един обект който имаме в нашето въображение е изграден от танматрите. Този обект е фин обект за разлика от грубите обекти които са тези които се изпитват от сетивата. Ферарито в нашето въображение е фин обект, Ферарито в магазина е груб обект.

От тук се вижда, че всяка мисъл, желание, представа, нашите сънища, паметта, чувствата са изградени от петте фини елемента. Тези първични идеи за вкус, допир, мирис, звук, светлина и форма са тухлите, градивния елемент от който е изградена цялата наша умствена дейност. Например ако аз сънувам че ям сладолед, този сън е изграден от моите представи за допир - „студено”, вкус - „сладко”, мирис - „ванилия”.
 
Грубите елементи са производни от фините елементи.

На грубия елемент “земя” съответния фин елемент е “мирис”,
На грубия елемент  “вода” съответния фин елемент е “вкус”
На грубия елемент  “огън” съответния фин елемент е “светлина и форма”
На грубия елемент “въздух” съответния фин елемент е “допир”
На грубия елемент “ефир, пространство” съответния фин елемент е “звук”.

Процеса на преминаване от фино състояние към груба форма на проява на елементите се нарича Панчикарана. Процеса е следният:

1. Всеки един от фините елементи (Танматрите) се разделя на две части.

2. Едната част остава цяла, а другата част продължава да се дели на още четири части.

3. Всяка една от осминките се свързва с останалите половинки от другите Танматри.

4. Така се образуват петте груби елементи (Бхута). Всеки един от грубите елементи съдържа в себе си една втора част от съответния на него фин елемент и по една осма от останалите четири фини елементи.

ПРТХВИ – земя =1/2мирис+1/8звук+1/8допир+ +1/8форма+1/8вкус
АПАС - вода=1/2вкус+1/8звук+1/8допир +1/8форма+1/8мирис
АГНИ - огън= 1/2цвят и форма+1/8звук+1/8допир+1/8вкус+1/8мирис
ВАЮ - въздух= 1/2допир+1/8звук+1/8форма+1/8вкус+1/8мирис
АКАША – пространство =  1/2звук+1/8допир+1/8форма+ +1/8вкус+1/8мирис

На петте груби елемента съответстват петте сетива – очи, уши, нос, кожа, и език. Грубите елементи представляват различните осезания със сетивата. Например, когато чуем звук, това е елемента Акаша - пространство, или когато помиришем уханието на роза това е елемента Земя. Този процес на образуване на грубите елементи е въведен за да се обясни следният феномен. По принцип всяко сетиво може да възприема само съответстващият на него елемент. С носът ние може само да миришем например. Но защо може да възприемаме елемента вода с очите. Нали водата е свързана със носът? Отговорът се дава със процеса на Панчикарана който описахме по горе. Тъй като във всеки груб елемент има по малко от всички танматри, той може да бъде възприет от всяко едно сетиво.

Интересно е и как Ришите са достигнали до такова разделение на елементите и сетивата. Например – защо на елемента вода съответства вкус? В шастрите се описва следния експеримент който всеки може да проведе със себе си. Изплезвате си езика срещу слънцето докато той пресъхне напълно. След това слагате малко сол или малко захар. Ще се уверите че когато езика е сух, вие не бихте могли да направите разлика между тези двете. Но в момента в който езика бъде овлажнен, веднага се чувства вкуса. Така те са стигнали до заключението, че елемента вода е свързан със вкуса и езика.
 

Неактивен rtsvet

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 795
    • Профил
Re: Петте елемента - Панча Бхута
« Отговор #1 -: 16 декември 2019 07:39:19, понеделник »
Идеята е добра, но

Като съвременна критика към това разделение, често се изтъква, че древните не се отчели, че имаме повече сетива. (може би увлечени от любовта си към числото 5)

6 Сетиво: Ние имаме сетиво с което отчитаме, гравитационното поле, а именно вестибуларният ни апарат.

7 Сетиво: Може да се спори дали ние хората имаме сетиво с което да отчитаме електромагнитните полета, но изглежда някои птици имат. С последното те се ориентират при миграция.

Допълнително: Къде бихме класифицирали различните типове проприоцептори, които не са усещане за допир и не са върху кожата?
Имаме си рецептори за студ и горещо (може би няколко вида) те къде се класифицират?
Чессто дискутирана тема напоследък (и в науката) е наличие на рецептори за феромони. Феромоните не миришат и както молекули са много по-различни от ароматите. Твърди се, че се обработват от различно място в мозъка и информацията не се пренася по първият черепен нерв.

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Петте елемента - Панча Бхута
« Отговор #2 -: 16 декември 2019 07:39:53, понеделник »
Да добавя само че в мозъка има център с който отчитаме наличието на въглероден двуокис в кръвта! Това също е сетиво!   ;)

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Петте елемента - Панча Бхута
« Отговор #3 -: 16 декември 2019 07:40:23, понеделник »
Аз имам и сетиво, с което усещам кога жена ми ще ми се скара.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Петте елемента - Панча Бхута
« Отговор #4 -: 16 декември 2019 07:40:53, понеделник »
Повдигам темата за фините и грубите елементи отново, защото тяхното познаване и разбиране е от изключително значение за правилното схващане на всички индийски философски системи. В случаят стана въпрос за сутра І-44 в която се казва че савичара и нирвичара самапати се отнасят към ФИНИТЕ ОБЕКТИ. Ако човек не разбира какво е това ФИН ОБЕКТ, той не може да разбере сутрата, не може да разбере различните видове самадхи,  не може да разбере и целият  Патанджали.

Та първо какво представляват фините обекти? Фините обекти са тези които са направени от фините елементи. Фините елементи са:
1.Шабда (звук)
2.Спарша (допир)
3.Рупа (светлина и форма)
4.Раса (вкус)
5.Гандха (мирис)

Тук е изключително важно да се разбере че това не са ДИРЕКТНИ ВЪЗПРИЯТИЯ!! Например звук – шабда! Когато чуваме тон „до” от музикалната стълбица ТОВА НЕ Е ФИН ЕЛЕМЕНТ! Когато чуваме звука, това е вече грубият елемент. Финият елемент е нашата представа, нашето знание за звука. Ние имаме някаква идея, предварително заложена в нас за тонът „до” от музикалната стълбица. Затова когато го чуем ние го разпознаваме. Ако ние нямахме предварително заложена идея в ума си за тонът „до” ние няма да го разпознаем. Тази предварителна идея която имаме в ума си е финият елемент за тонът „до”.

Друг пример. Когато видим пламък на свещ, ние може да го разпознаем благодарение на това че имаме предварително вложено знание в ума за това какво е пламък на свещ! Ако ние никога не сме виждали пламък на свещ и не знаем какво е това, ние няма да може да го разпознаем защото нямаме изградена предварителна представа. Тази представа в ума чрез която разпознаваме пламъкът на свещ е ФИНИЯТ ОБЕКТ за „пламък на свещ”.

Най най най първичните представи които имаме в ума си за звук е ШАБДА
Най най най първичните представи които имаме в ума си за допир е Спарша
Най най най първичните представи които имаме в ума си за светлина и форма е Рупа
И т.н. и т.н. тоест така се обясняват фините елементи.

От фините елементи се образуват фините обекти. Например финият обект за „лека кола мерцедес” се състои от фините елементи за допир, за форма, за цвят, за мирис, за звук. Ние в ума си имаме представа как изглежда мерцедеса, и дори може да го нарисуваме по памет. Тази представа за Мерцедес в ума ни е ФИН ОБЕКТ!

Когато го видим в действителност, тогава това е грубият обект Мерцедес.

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Петте елемента - Панча Бхута
« Отговор #5 -: 16 декември 2019 07:41:24, понеделник »
Не е съвсем така. Фините елементи са тези, които не се схващат с външните сетива и обикновено започват от трасарену (прашинката в слънчевия лъч) надолу. За Санкхя-Йога атомите са първите груби елементи. Те са изградени от елементите на звука, мириса, допира и т.н., т.е. от шабда-танматра, гандха-танматра, спарша-танматра и т.н. Танматрите не са бхути във формалния смисъл на думата, а субелементи. Бхутите започват от атомите и се делят от своя страна на фини елементи (сукшма-бхута) и груби елементи (стхула-бхута).
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Петте елемента - Панча Бхута
« Отговор #6 -: 16 декември 2019 07:41:58, понеделник »
Цитат
Не е съвсем така...
Това си е съвсем така   :) Онова за което говорите са само подробности, само допълнения, само крайни философски спекулации които се появяват неизбежно поради факта че цялата теория е погрешна от самото си начало. За да се избегнат противоречията, различните системи се впускат в какви ли не трикове но... разбира се не може да се избегнат противоречията.


Що се отнася до фините елементи разбира се че те не могат да бъдат схванати от сетивата. Сетивата могат да работят само с груби обекти!! Не знам защо сте останал с впечатление че фините елементи се наблюдават с грубите сетива??

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Петте елемента - Панча Бхута
« Отговор #7 -: 16 декември 2019 07:42:12, понеделник »
Ето един опит да обясним на Търсача неговите заблуждения..

В отговор на:
Автор: Tъpcaч

Как няма намеса на предишни знания за обекта, а пък наблюдава мисловният образ на пламъка на свещта.
Образа на пламъка на свещта е предишно знание. Нещо друго ще е, а? Нещо като фино, вибрационно иначе няма да е НИР/БЕЗ/.


Търсача не разбира един изключително важен принцип. В този принцип има много психология, има и огромна полза, във всекидневният живот. Но... човека се е лепнал към сектата на Нирмала и заради нея не може да види ценото в Йога!!

Та примера е следният. Един човек който за първи път вижда жирав. Има такива защо не  Та когато го види, този човек се чуди що за животно е това. Не е кон, не магаре. Човекът има две опции. Да гледа на жирава като размишлява върху животното или да гледа без да размишлява.

Ако размишлява върху животното, той може да започне да сравнява. Може да каже че жирава има глава подобна но кон но е с дълга шия. Може да каже че има тяло подобно на магаре и т.н. това не е важно в случаят. Важното е че може да запчне да размишлява. Може да каже че животното диша, яде, ходи по голяма нужда, има топлина на тялото като коня.

Но в същото време може да наблюдава животното без да сравнява, без да дава никакви определения или да го категоризира. Например когато наблюдава врата на животното няма нужда да го определя като "дълъг" или като "къс". Може да наблюдава врата без дори да казва че това е врат. Има различни степени на "НИРВИЧАРА". Има различни степени на наблюдение така че да не се позволява на предишните знания да се намесват в наблюданието.

До каква степен не трябва да се позволява на предишните знания да се намесват в наблюдението зависи от това за какво ще използваме това наблюдение.

Практическо приложение!
Джорд Бернард Шоу е казал че най мъдрият човек който той познава е неговият ШИВАЧ! Защото всеки път когато той отива при него, онзи му взема нова мярка!!

Това е важен принцип! Много често ние виждаме хора които ги познаваме от преди и веднага си правим заключение за тях, въз основа на нашите стари знания. Ако ние сме способни да ги наблюдаваме с известна доза НИРВИЧАРА тогава няма да бързама да правим заключения за тях, защото те със сигурност са се променили в нещо. Никой не стои винаги един и същ! Хора които са били преди глупаци сега може да са знаещи и обратно!

Така че това е важен принцип! Да може да се наблюдава без да се правят прибързани заключения на основата на предишни знания.

Когато се прави медитация върху даден обект, тогава йогинът се стреми да изключи абсолютно всички предишни знания за обекта. Това изисква доста голямо количество концентрация и опит най вече. Човек подсъзнателно се поддава на предишните знания и без да го осъзнава започва да наблюдава обекта със стари знаия. Та изисква се опит!

Когато се постигне ПЪЛНАТА НИРВИЧАРА, тогава обекта изчезва напълно, напълно спира всяко възприятие, всяка представа, всеки образ. Това е смисъла на следващата сутра!!

І. 45. И областта на фината обектност /фините обекти, които могат да бъдат избрани за медитация/ завършва в непроявеното.

След като човек е изключил абсолютни всички предишни знания, предишни идеи, той повече не може да вижда, няма повече представи в ума му. Онова което остава са само НЕПРОЯВЕНОТО! Тоест непроявените васани. Когато васаните се прояват отново, отново се получава някакво възприятие или някаква идея или мисловен образ!!

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Петте елемента - Панча Бхута
« Отговор #8 -: 16 декември 2019 07:42:54, понеделник »
Цитат
Не знам защо сте останал с впечатление че фините елементи се наблюдават с грубите сетива??
Написали сте, че фините елементи са шабда, спарша, рупа и т.н. Което е груба грешка, защото те се възприемат от външните сетива. А и няма такова нещо като груби и фини сетива.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Петте елемента - Панча Бхута
« Отговор #9 -: 16 декември 2019 07:43:58, понеделник »
Цитат
Написали сте, че фините елементи са ...
Да не е достатъчно точно написано и ще поправя, беше написано така:

Цитат
ПЕТТЕ ФИНИ, ПЪРВИЧНИ ЕЛЕМЕНТА (ТАНМАТРИТЕ) –

1.Шабда (звук),
2.Спарша (допир),
3.Рупа (светлина и форма),
4.Раса (вкус),
5.Гандха (мирис).
Правилното е така:

ПЕТТЕ ФИНИ, ПЪРВИЧНИ ЕЛЕМЕНТА (ТАНМАТРИТЕ) –

1.Шабда (идеята, мисловната представа за звук),
2.Спарша (идеята, мисловната представа за допир),
3.Рупа (идеята, мисловната представа за светлина и форма),
4.Раса (идеята, мисловната представа за вкус),
5.Гандха (идеята, мисловната представа за мирис).

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Петте елемента - Панча Бхута
« Отговор #10 -: 16 декември 2019 07:44:30, понеделник »
Да, това вече е правилно. Може да се спори дали танматрите са елементи или потенциали (чиста протяжност, тан-матра) и какво точно трябва да наричаме елементи. В контекста на философските учения елементи са панчабхутите, които отговарят на западните стихии (стохейон). Танматрите не са елементи в този смисъл, те са само елементни потенциали, които се активират съответно шабдатанматра в средата на бхутади, спаршатанматра в средата на елемента акаша, и т.н. по еволюционната стълбица.

Самите мисли, чувства и т.н. не са нито фини, нито още по-малко груби елементи, тъй като не се състоят от панчабхутаните. Дали пък вибрират или не, това си е вече метафизика в лошия смисъл на тази дума.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Петте елемента - Панча Бхута
« Отговор #11 -: 16 декември 2019 07:45:04, понеделник »
Цитат
А и няма такова нещо като груби и фини сетива.
Всичко което има груба форма има и своята фина форма. Това е принцип който е абсолютно задължителен, няма изключения. Щом нещо съществува като груба физическа същност, то съществува и в своята фина същност. Финото това е идеята, представата която имаме за него.

Карма и Джнана Индиите имат своята груба форма и имат също така и своята фина форма. Грубата форма това е физическото тяло и онази част от него която изпълнява функцията на индрия. Например краката те са за ходене, за придвижване. Те са грубата физическа проява. Те могат да бъдат заместени. Например човек който няма крака може да ходи с ръцете, да се придвижва с ръцете. В този случай  карма индриите „ръце” играят ролята на карма индриите  „крака”.

Ето още един пример. Човек вижда с очите си, с тях вижда формата. Очите са грубите Джнана Индрии. Но ако човек няма очи, ако е сляп, той пак може да определи формата на едно кълбо да речем просто като го опитва. В този случай отново ръцете играят ролята на джнана индрии „очи”.

На базата на тези разсъждения ришите са стигнали до заключението че съществуват фина форма на индриите които се намират в Манас – в ума. Това е също важно теоретично положение което е добре да се разисква по дълго време за да се разбере и запомни.

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Петте елемента - Панча Бхута
« Отговор #12 -: 16 декември 2019 07:45:31, понеделник »
Цитат
Самите мисли, чувства и т.н. не са нито фини, нито още по-малко груби елементи, тъй като не се състоят от панчабхутаните. Дали пък вибрират или не, това си е вече метафизика в лошия смисъл на тази дума.
Разбира се, мислите и чувствата не са фините елементи, те не са Танматрите. Но те са направени така да са каже, изградени са изцяло от танматрите.

Цитат
Да, това вече е правилно. Може да се спори дали танматрите са елементи или потенциали (чиста протяжност, тан-матра) и какво точно трябва да наричаме елементи. В контекста на философските учения елементи са панчабхутите, които отговарят на западните стихии (стохейон). Танматрите не са елементи в този смисъл, те са само елементни потенциали, които се активират съответно шабдатанматра в средата на бхутади, спаршатанматра в средата на елемента акаша, и т.н. по еволюционната стълбица.
Да така е, съгласен съм!

Самите танматри са най най най първичните идеи за звук, за допир, за цвят и форма и т.н. Те не са "мисъл" която да е означение на някой предмед или идея. Те са просто най най първична идея. Например ако някой каже това е грапаво или това е гладко, това не е чиста танматра. Това е вече сложна мисъл. Танматрата за допир е възможно най очистена от всякакви допълнителни идеи и определения като гладко, грапаво, топло, студено, остро, тъпо, приятно, неприятно и т.н. Просто ДОПИР нищо повече.

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Петте елемента - Панча Бхута
« Отговор #13 -: 16 декември 2019 07:46:05, понеделник »
Но все пак са материални еволюти, нали?
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Петте елемента - Панча Бхута
« Отговор #14 -: 16 декември 2019 07:46:36, понеделник »
В Санкхя и Йога да, в адвайта веданта не, но в някой други школи на веданта да... ехеее край няма   :) В Индийската философия човек може да каже всичко и все ще се намери някой подкрепа в някой писание ...