Автор Тема: Как възприемаме света  (Прочетена 126 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Как възприемаме света
« -: 16 декември 2019 07:55:53, понеделник »
lncg писа:

Та кажете ми, щом всичко е едно и няма различия, как възприемате света? Нали за възприятието е нужен субект и обект?


Това е често задаван въпрос сред начинаещите по адвайта веданта и е добре да бъде изяснен. Въпроса казан по друг начин е следният:

От една страна в писанията е казано че Брахман – тоест Абсолютната реалност е една единствена, неделима, без нищо второ в нея. От друга страна за да има познание е нужно да има познавач и познаваемо, тоест нужни са поне две различни субстанции. Не е ли това противоречие с горното твърдение че има само една единствена субстанция, че всичко е едно единствено без второ?

Подобен въпрос означава, че питащият няма нито практическа, нито теоретическа подготовка, и е разбрал НЕПРАВИЛНО основни положения в Адвайта Веданта.

Първо думата Адвайта означава Недвойствена. Самият Ади Шанкарачария обяснява многократно каква е причината да използва тази дума. С нея той характеризира (по негативен път само!!!) Абсолютната Реалност – Брахман. Причината да я нарича НЕ – ДВОЙСТВЕНА е защото според него не е правилно да се нарича ЕДНА ЕДИНСТВЕНА! Защото според него Абсолютната Реалност не може да бъде характеризирана по никакъв начин. Дори не може да се каже че е ЕДНО ЕДИНСТВЕННО НЕЩО! В същото време не може да се каже, че Абсолютната Реалност е МНОЖЕСТВО, не може да се каже че тя е ДВОЙСТВЕНА. За да се избегне подобно недоразумение, за да не би да бъде схваната нито като едно единствено нещо, нито като множество, абсолютната реалност се нарича НЕДВОЙСТВЕНА!

Какво означава това на практика? Нека да дадем първо един пример.

Ако един обикновен човек види компютър лаптоп, той би го възприел като едно цяло.

Ако един техник по компютри го види, за него той би представлявал едно множество от различни части – твърд диск, памет, монитор, трансформатро, дъно с чипове, карти за звук, видео и т.н. Но за този техник ако види един чип от компютъра за него това е едно единствено цяло.

Ако един специалист по чипове види чипа, за него той ще се състои от множество части, кристал, жички, крачета, тяло към което всичко е прикрепено и т.н. Но за него кристала в чипа е едно единствено нещо.

Ако един физик погледне кристала, той би видял в него безброй молекули и атоми които влизат в сложни взаимодействия по между си и за него кристала е нещо съставно.

Дори един единствен човек може да гледа на компютъра като нещо съставно, или като нещо цяло и неделимо. В зависимост от това с каква цел го използва. В зависимост от умствената му настройка.

Тоест виждаме че ума е този който прави нещата да изглеждат като множество или като едно единствено нещо. Абсолютната Реалност, тоест онова което е отвън си е ТОВА КОЕТО СИ Е, нещо Недиференцирано, Неразличено. Тя не е нито двойствена, нито единствена.

Чита (тоталният ум) в зависимост от своите Васани, с помощта на Будхи (интелекта) Различава, (Разграничава, Разделя, Диференцира,) на части онова което все още не е  различено в Недиференцираната Реалност. НО ТО СИ СЪЩЕСТВУВА!! Факта, че не е било различено, не означава че то не съществува! В момента в който ние различим нещо с помощта на интелекта, в този момент то започва да съществува за нас. Ако ние не го различим, то продължава да си съществува, но ние просто нямаме съзнание за него.

Така че въпроса по скоро може да се префразира във вида как е възникнал СУБЕКТА? Субекта това е сбора от всички васани. Така, че въпроса се свежда до: Как е възникнала първата Васана? или Как е възникнала дуалноста?

На този въпрос няма отговор в никой от писанията, нито някой е успял да отговори на него задоволително.

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Как възприемаме света
« Отговор #1 -: 16 декември 2019 07:56:31, понеделник »
Отговорът е - незнанието е безначално (анади авидя). Което означава, че и глупостта човешка няма свършване, тъй като нещо, което няма начало, очевидно няма и край... Или поне единия край го няма.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14