Автор Тема: Яджня, жертва и благотворителност  (Прочетена 138 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Яджня, жертва и благотворителност
« -: 16 декември 2019 08:29:39, понеделник »
Човек трябва да бъде щедър, нека да споделя с другите това което притежава и което знае.  Човек трябва да може да дава, не да бъде стиснат и егоист. Благодарение на даването обществото прогресира, движи се напред. Няма общество което да не е прогресирало и успяло, ако членовете му дават безкористно и без очакване на отплата поне малко в това общество.

И обратно, всяко общество ще загине в момента в който членовете му спрат да дават безвъзмездно, когато започнат да живеят като егоисти, да мислят само за себе си. Цели държави така са били създавани и разрушавани. В днешно време Израел не нищо друго освен една държава която е създадена и просперира от благотворителност.

Човек трябва да дава безвъзмездно поне малко от себе си на обществото казват му БЛАГОТВОРИТЕЛНОСТ!!! На английски се казва „charity”. Истинската същност на живота не е да вземаш а да даваш. Това е един от великите уроци на Бхагават Гита. Хората са дошли тук на този свят голи и ще си отидат голи. Всичко което са получили, са го получили от обществото даром. Затова колкото повече се дава на едно общество даром, то връща повече на хората, то служи повече на хората, по добре е за отделната личност. Да се живее като егоист е вредно и за обществото и за отделният човек.

В Бхагават Гита (VI-28) се изброяват четири форми на БЛАГОТВОРИТЕЛНОСТ! Казва се яджня или жертвоприношение. Жертвоприношението не е нищо друго освен БЛАГОТВОРИТЕЛНОСТ.

Четирите форми на благотворителност са:

1. Дравя (бгатство) Яджня – Това означава човек да споделя с другите своето материално богатство, това което има, това което произвежда. В Шастрите се казва, че човек трябва да споделя 10 процента от това което произвежда. Десет процента да се дава обратно на обществото. Подобна „десятка” се среща във всички религии, всички общества в древността та и до днес. Днес държавата взема средно около 10 процента от хората такси и данъци.

Жертвата на богатство – Дравя Яджня, трябва да се разбира в нейният най широк смисъл. Всичко което се смята за богатство може да бъде раздавано като благотворителност от типа Дравя. То трябва да е било получено по честен път, не чрез измама или кражба, трябва да бъде раздавано искрено и предано, с намерение да се помогне на обществото или на някой отделен човек, които са получателите на това благодеяние.

2. Тапо (аскетичност, самоналожени ограничения) Яджня – Това означава човек да жертва своите удобства, своето време, своят комфорт, за да помогне на другите. Тази яджня е по висша, тази благотворителност е по висока. По лесно е човек да хвърли там някакви пари в някой организация и да продължи да си живее в охолство особено ако е богат. Но да жертваш своето време, своите удоволствия и да отидеш да помагаш на другите, това е вече сериозна работа. Много по трудно е да отидеш да живееш сред хората които имат нужда от помощ и да даваш безвъзмездно своят труд. На това ниво човек вече може да помогне на другите не само на материално ниво, но и на емоционално и интелектуално ниво. Той може да утеши, да облекчи душевната болка на страдащия, да окуражи и т.н. Той може да учи другите как да живеят, как да организират работата си, как да са по продуктивни и т.н.

3. Йога (тук "йога" означава "изцяло отдаден" така както правят йогите) Яджня – Това е подобно на втората благотворителност но на много по високо ниво. При Тапо Яджня човек продължава да си живее нормалният живот и от време на време само се занимава с благотворителност, може дори само по няколко часа на година да жертва своето време, удобства и комфорт. При благотворителност от вида Йога Яджня, човек изцяло посвещава живота си в помощ на другите. Той се отказва от лична кариера, от семейство, от личен живот въобще. Той посвещава себе си изцяло. Активната помощ вече не е за нещо някаква странична работа, между другото. Това е пълна, цялостна, 24 часа в денонощието отдаденост и служба на обществото до края на живота си, без почивка, без да се прави абсолютно нищо друго.

4. Свадхяя Джнана (свадхяя - изучаване на Атман Джнана – знание за Атман ) Яджня – Това е най висшата яджня. При тази яджня човек помага за духовното израстване на хората. Тази яджня може да се извършва само от хора които имат солидни знания и практика на писанията, които могат да насочат правилно хората, да им покажат истинският път, да им покажат истината. Това са хора които или самите те са просветлени, или работят за някой просветлен гуру и разпространяват учението на писанията. Тази яджня е далеч по висша от първите три ягни. Чрез нея се помага по най правилният начин на хората.

Чрез първият вид яджня се помага само материално. Чрез вторият и третият вид яджня се помага също така на умствено ниво.  Хората биват облекчени от техните страдания емоционално, биват утешавани или насърчавани.  Те  също така получават интелектуална помощ, обяснява им се как да правят по успешно една или друга дейности, как да си организират работата, как да извършат една или друга дейност, и т.н.

Чрез Свадхяя Джнана Яджня обаче се помага на хората да създадат правилен мироглед, правилно отношение към другите хора, правилна, умствена настройка, правилно отношение към обществото като цяло, правилно отношение към себе си. Чрез тази яджня се учи хората да спрат да бъдат егоисти, да живеят правилно, и в крайна сметка да постигнат Мъдростта на така наречените нирвана, мокша, освобождение.

Пак в Бхагават Гита (XVII-11, 12 и 13) се обяснява,  че има три вида Благотворителност – Яджня. Това подразделяне е в зависимост от качеството на благотворителността – дали е добра или лоша благотворителност. Тези три вида са Сатвична Яджня, Раджастична Яджня и Тамастична Яджня.

Цитат
БхГ. XVII-11. Тази Яджня която е предложена, съгласно закона на писанията, от някой който не очаква награда и вярва твърдо че това е негов дълг да предлага яджня, се смята за сатвична.

БхГ. XVII-12. Но тази която е предложена с очакване на награда или за самохвалство, знай О най добрий между Бхаратите, тази яджня е раджастична.

БхГ. XVII-13. Яджня която не е в съгласие със закона, при която не е раздадено храна, не са били рецитирани химни (мантри) и не е било платено (на жреците които са правили яджнята), и която е правена без вяра (шрадха), бива наречена тамастична.
 
(Превода е мой. Някой думи нямат точно значение на български и затова трябва да се преведат с цял израз! Някой ако има по подходящ превод с по точни български думи може да коригираме...)