Автор Тема: Наслагването - адхяса  (Прочетена 155 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Наслагването - адхяса
« -: 16 декември 2019 08:40:10, понеделник »
Под Веданта разбирам Шанкара, Валлабха, Рамануджа, Мадхва, Нимбарка - дайде цитати от техни трудове, а не позовавания на апокрифни лекции от неизвестен източник.

В България няма ведантисти, има само хора, които се интересуват от Веданта. Така че не обобщавайте.

А във форума има и хора, които за разлика от други знаят какво е писал Шанкара в главата за адхяса (наслагването) и са наясно с трите свабхави - пратибхасика, вявахарика и парамартхика.  ;) Обяснението с васаните покрива само илюзорните предмети (пратибхасика) и не може да служи като приемливо обяснение на другите две нива.

Въпреки нетрадиционния начин на дискусия намирам темата за много важна.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен pada

  • Йогин
  • **
  • Публикации: 54
    • Профил
Re: Наслагването - адхяса
« Отговор #1 -: 16 декември 2019 08:40:40, понеделник »
Цитат
главата за адхяса (наслагването)...
Това предполагам е в Шарирака-бхашя... Къде по-точно?
Една рисунка струва повече от хиляда думи

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Наслагването - адхяса
« Отговор #2 -: 16 декември 2019 08:41:16, понеделник »
Още в увода към първата сутра се говори за наслагването, затова тази част понякога се нарича Адхяса-бхашя.

https://en.wikipedia.org/wiki/Adhyasa
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Наслагването - адхяса
« Отговор #3 -: 16 декември 2019 08:42:06, понеделник »
За трите природи в будизма

Същото във Веданта, но с корекцията за абсолютния Брахман
https://www.advaita.org.uk/discourses/definitions/paramartha.htm
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен pada

  • Йогин
  • **
  • Публикации: 54
    • Профил
Re: Наслагването - адхяса
« Отговор #4 -: 16 декември 2019 08:43:31, понеделник »
Цитат
Още в увода към първата сутра се говори за наслагването...

Излиза, че без наслагването не е възможно никакво познание и васаните са именно причината за това, което виждаме (а не това, което виждаме).

Цитат
   Опонентът: А как могат средствата на истинното познание като непосредственото възприятие и свещените писания да имат за свой носител познаващия субект, след като самият той е в плен на незнанието?
   Отговорът [на ведантиста] е: След като човек, който не се самоидентифицира с тялото, разума, сетивата и т.н., не може да стане познаващ субект и средствата за познание като такива не могат да работят за него; след като възприятието и другите дейности [на човека]са невъзможни без приемането на сетивата и т.н. [като негови собствени]; след като сетивата не могат да функционират без [тялото като тяхна] основа; след като никой не може да върши нищо с тяло, което няма представа за насложения върху него Аз; след като необвързаният Аз не може да стане познаващ субект без всичко това (взаимното наслагване на Аз-а и тялото и техните атрибути един върху друг); и след като средствата на познанието не могат да функционират, ако не съществува понятието за познаващ, в такъв случай средствата на познанието, като непосредственото възприятие и писанията, трябва да имат за свой носител човек, който е в плен на незнаието.(БС, стр.6)


Или пак стигаме до ошовите твърдения, че Съществото (Атман) може да възприема без помощта на сетивата (вкл. манас). Намигване

Цитат на: Imago
Цитат
Атман няма сетива. Той е чистата несетивна субективност, енергията на осъзнаването (чит-шакти). Директното възприемане има две форми - естествено и свръхестествено. Естественото директно възприятие е дело на външните сетива, които играят ролята на инструмент на възприятието (пратякша-карана). Свръхестественото директно възприятие има за инструмент пречистения манас и се култивира в хода на практикуването на йога, поради което и се отбелязва още като йогаджа-пратякша.

Атман може и да се отбелязва като Антаракшин (вътрешен съзерцател), ама на практика това не е чистият Атман, а атман, обусловен от буддхи и пречистения манас.
Една рисунка струва повече от хиляда думи

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Наслагването - адхяса
« Отговор #5 -: 16 декември 2019 08:44:01, понеделник »
Няма никакво съмнение, че васаните са част от причините за това, което виждаме, но не и ТОВА, което виждаме - най-малкото защото те са несъзнавани тенденции и нагласи. Абсурдно е да се твърди, че съзнаваме несъзнаваното.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14