Автор Тема: Адвайта-сиддхи  (Прочетена 148 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Адвайта-сиддхи
« -: 16 декември 2019 08:44:51, понеделник »
Адвайтасиддхи на Мадхусудана Сарасвати е уникално произведение, в което Адвайта и Навя-няя (логиката) вървят ръка за ръка.

Предлагам да направим онлайн семинар върху Адвайта-сиддхи, като го проработим глава по глава, съответно част по част, за да се запознаем със специалния език на индийската философия, който се приема и използва дори от коментаторите на Йога.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Адвайта-сиддхи
« Отговор #1 -: 16 декември 2019 08:45:02, понеделник »
В първата част се привежда твърдението на Шанкара, че знанието за Брахман е фактическо, обективно учение (васту-тантра), а не субективно мнение (пуруша-тантра). В коментара към БС І.І.2 Шанкара казва:

न वस्तु-याथात्म्य-ज्ञानं पुरुष-बुद्ध्यपेक्षम् |
na vastu-yAthAtmya-jJAnaM puruSa-buddhyapekSam.
на - не
васту - вещ, обект, предмет
ЯтхАтмя - есенциално битие, същност, quidditas, So-sein, ятха-татха - каквото, такова
джнЯна - знание
пуруШа - човек
буддхи- интелект
апекШам - зависещо
Адекватното знание за обекта не зависи от интелекта на човека.

Субективните доктрини се базират не върху обективни факти, а най-често и преди всичко върху неразбиране на учението. Неразбирането произтича от това, че не се прави разлика между абсолютно, емпирично и илюзорно. Разликата между тях е изяснена в част 12, 13 и 14.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Адвайта-сиддхи
« Отговор #2 -: 16 декември 2019 08:45:18, понеделник »
Във втора част се обявява превъзходството на учението за адвайта над другите миманса доктрини - иШТа-сиддхи на Вимуктатман, найшкармя-сиддхи на Сурешвара и брахма-сиддхи на Мандана Мишра. След което започва и същинската логическа част.


तत्राद्वैतसिद्धेर्द्वैतमिथ्यात्वसिद्धिपूर्वकत्वात् ।
द्वैतमिथ्यात्वमेव प्रथमम् उपपादनीयम् ॥


татра - тук
адвайта - адвайта, недуалност
сиддхи - концепция, учение
двайта - дуалност
митхЯтва - напразност, неправомерност, нереалност
сиддхи - концепция
пУрвакатвАт - поради предходността
двайта-митхЯтвам - напразност на двайта
ева - именно
пратхамам - първо
упапАданИям - подлежи на установяване

Превод
И тъй като тук концепцията за нереалността на двайта предхожда концепцията за адвайта, първо трябва да установим нереалността на двайта.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Адвайта-сиддхи
« Отговор #3 -: 16 декември 2019 08:45:40, понеделник »
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14