Автор Тема: Съвети за Наули  (Прочетена 33 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен rtsvet

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 795
    • Профил
Съвети за Наули
« -: 17 декември 2019 12:36:33, вторник »
В хатха йога прадиппика, а и не само там се казва , че наули е главната очистителна практика. Оправя дисбаланса на дошите, разпалва вялият (храносмилателен) огън (виж. ХЙП 2.33-34)  Хубава практика, но изисква време да се научи. Ето няколко съвета, как това да стане по-лесно.

В съветите предполагам, че вече умеете удияна бандха или с други думи да си гълтате корема. Това е сравнително лесно. След издишане,  затваряте глотиса (може да натиснете брадата към гръдната кост), и се опитвате да вдишате с гърдите, като издигнете гръдната клетка. Корема трябва да е отпуснат.

Първо започнете с централно наули (наули мадхяма)


Мускулът, който така интересно изпъква при наули е т.нар. Rectus Abdominis или повдигащ (изправящ) корема. Реално мускула е отговорен за свиване на тялото в кръста. (в лумбалният регион). Започва някъде близо до срамната кост (pubic crest) и свършва в чак ребрата (5-7, Xipoid Process). Т.е. действието което кара да се напрегне този мускул е ако се опитаме да се свием в кръста напред. Тук има 2 проблема ако се свием, няма да се образува вакуума който така интересно прибира останалата част на стомаха, и кара само този мускул да изпъква 9само той трябва да бъде напряган) Затова трябва да работим успоредно с мускулите антагонисти, така че това да не се случи. Това не е сложно и всеки го прави автоматично, заатова няма да се спирам. Вторият проблем, е наистина проблем. Напрягането на rectus abdominis почти автоматично кара и другите стомашни мускули да се стягат. Примерно стягат се наклонените мускули които са 2 слоя. Последното кара и регионите около ректус да изпъкват и разваля цялата картинка. Много е трудно човек да се научи да ги усеща и разделя. Така че да напряга само централният мускул (rectus abdominis), а не околните.

Ето и съветите.
1.   Съсредоточавайте вниманието под пъпа. Не напрягайте в началото удиана бандха напълно. Т.е. не прекалявайте с гълтането на корема, преди да почнете да стягаре ректус абдоминис мускула. Направете усилие все едно искате да избутате, изпъкнете централната линия на корема напред, с внимание под пъпа. Всъщност няма мускули който да бутат те просто се свиват но тази представа помага. Ние се опитваме да направим точно това – да стегнем ректус докато държим останалите коремни мускули отпуснати.
2.   Легнете и се отпуснете по гръб и поставете ръце леко отстрани на корема. Ако вдигнете само главата към гръдната кост ще усетите, че в корема се напряга леко един мускул. Това е нужният ректус абдоминис. При това внимавайте да не повдигате или напрягате раменете! При последното се напрягат и наклонените стомашни мускули. Можете да задържите позицията и с леки потупвания острани на корема да  напомняте на наклонените мускули да се стоят отпуснати. Опитайте се да комбинирате удиана бандха (след издишане) с така описаната техника.
3.   Ако сте безнадежен случай, като мен и нищо не с е получава, то следното определено ще помогне. Застанете в опора на ръце и колене.  Сега пробвайте да вдишате и издишате, правейки нещо като котешка поза (извиване на гръбнака). След това пробвайте да издишате, да затворите глотиса и да изправите гръбнака. Сега вдигнете гръдната клека като при вдишване и едновременно с това се опитайте да се свиете в кръста без действително да го правите. Друг вариант, който при някои хора помага е просто да се съсредоточите под пъпа и да се опитате да издадетте тази част напред, докато „изтегляте” гърдите. (опитвате да вдишате без действително да го правите и така създавате вакуум). С две думи пробвайте централно наули от опора.

Движението налява о надясно се постига като напрягате само едната страна на ректус абдоминис мускула. В началото в опора човек прави смешни движения с таза за да си помогне при екстрахирането само на едната страна. но скоро (след ок. Месец) човек може и без тях. Помнете, че тези мускули имат за функция да превиват напред съответната страна в кръста.

Неактивен rtsvet

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 795
    • Профил
Re: Съвети за Наули
« Отговор #1 -: 17 декември 2019 12:36:47, вторник »
Само за да не стане въпрос кой ръкопис на хатха прадипика имам предвид. Цитирам шлоките с наули. (глава 2)

Неактивен Аюс

  • Садхак
  • ***
  • Публикации: 107
    • Профил
Re: Съвети за Наули
« Отговор #2 -: 17 декември 2019 12:37:19, вторник »
Така описано, изглежда сложно и трудно, но на практика всичко става доста по-лесно.
Преди да се започне с упражняването на Наули обаче, трябва да се има предвид следното:
Наули се прави най-малко пет-шест часа след хранене, което на практика означава, че най-доброто време е рано сутрин.

Наули не трябва да се прави от хора с:
- високо кръвно налягане
- с жлъчнокаменна болест
- с херния
- с пептична язва или на дванайсетопръстника

Не трябва да се прави и от бременни. Но след раждането е много добре да го правят, за да си възстановят по-бързо формата на тялото и да подсилят коремните и тазовите си мускули.

Неактивен rtsvet

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 795
    • Профил
Re: Съвети за Наули
« Отговор #3 -: 17 декември 2019 12:37:45, вторник »
Всъщност не исках да изглежда сложно  :)
От опора наули се получава напълно естествено.