Автор Тема: Медитаци в/у полуавтономни процеси  (Прочетена 51 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен rtsvet

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 795
    • Профил
Медитаци в/у полуавтономни процеси
« -: 17 декември 2019 13:10:56, вторник »
Често в йога се използват техники за медитиране (в смисъл наблюдение) на полу-автономии процеси в организма. Примерно върху дишането, както в буддизма се възхвалява единствения най-пряк път към нирвана. Или върху ритъма на човешкото сърце, както хатха йога се възхвалява един от най-ефективните начини за постигане.

Забележително е, че отклонения в ритъма на човешкото сърце и дишането имат хаотична природа. (Последното им позволява бързата адаптация към външни стимули). Освен това съзнанието има само косвено влияние върху тях. (по-голямо при дишането и чисто косвено в/у сърцето).

И при двата случая наблюдаващия получава пряк опит с един хаотичен процес. Освен това при това съзнанието има само частично влияние (това е само един от факторите) Т.е тук имаме пряк опит с  характерестиките на битието и ролята на съзнанието в неговото неговото сътворяване (gestalten).

Сещате ли се за други подобни техники за медитиране? Те трябва да имат отличителни черти: наблюдение в/у хаотичен където съзнанието е само един от влияещите фактори.

П.С. В двата края на спектъра се намират:

 - Някои тантра медитации по време на секс. Но ме ми е ясно доколко възбутата има хаотичен характер... и кога има хаотичен характер.

- Друг пример е въобразената от Х.Хесе в Сиддхарта медитация в/у вълните на реката. Тук вълните определено имат хаотична форма, но влиянието на съзнанието е никаква.

Неактивен Брахман

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 705
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Медитаци в/у полуавтономни процеси
« Отговор #1 -: 17 декември 2019 13:11:51, вторник »
Цитат
Често в йога се използват техники за медитиране (в смисъл наблюдение) на полу-автономии процеси в организма. Примерно върху дишането, както в буддизма се възхвалява единствения най-пряк път към нирвана.

...Сещате ли се за други подобни техники за медитиране?
Задавате този въпрос, защото не разбирате механизма на Випасана медитацията. Просто не са ви я обяснили добре, не сте я прочели правилно някъде. Един път като я разберете, ще ви стане ясно. Моля четете внимателно това което пиша. Важно е за мен, дали успявам да предам на другите знанието което са ми дали на мен!?

Когато човек наблюдава собственото си дишане, той инстинктивно започва да го контролира, да го изменя. Макар и съвсем малко, вече дишането не е напълно автоматично. То става до някъде контролирано. Човек започва да си мисли дали да не вдиша малко по дълбоко или малко по плитко, малко по бързо или малко по бавно. Човек без да иска започва да изменя ритъма на своето дишане, не така както му се иска на тялото, а така както човек си мисли че му се иска на тялото. ЧОВЕК ЗАПОЧВА СА СЕ МЕСИ В ДИШАНЕТО НА СОБСТВЕНОТО СИ ТЯЛО!! ЧОВЕК РЕАГИРА НА ДИШАНЕТО НА СОБСТВЕНОТО СИ ТЯЛО!!

Спрете да четете тук, пробвайте и след това продължете нататък да четете.

Медитиращият когато практикува Випасана, той не трябва да променя ритъма на дишането си, а само да прояви будност и да знае как тялото му диша. Дали е плитко или дълбоко, дали е забавено или забързано.

НО НЕ ТРЯБВА ДА РЕАГИРА НА ТОВА КОЕТО НАБЛЮДАВА!!!!

Това е основата, това е целият трик. Да не се реагира на това което се наблюдава. Когато се наблюдата усещанията по тялото, например иска човке да се почеше, той не трябва да се чеше. Просто наблюдава усещането, но не реагира на него. Това е също част от Випасана медитацията.

По същество когато човек медитира, той не трябва да реагира на обекта на медитация. Ако някой гледа нещо смешно, тъжно, дразнещо,страшно или каквото и да е, и използва това за медитация той просто не трябва да реагира на това което наблюдава, да запазва чувството на абсолютна обективност. Знае какво става в краен случай може да реагира с разума си, но в никакъв случай с чувствата си.

Способноста да бъдеш безпристастен наблюдател, това е основата на всяка медитация. Да няма реагиране. Ако се наблюдава да речем реката, не трябва да има реакция спрямо това което се наблюдава, не трябва да се допуска емоция да речем.

Ако се наблюдават емоциите, не трябва да се допуска пък въвличане в емоциите, просто човек знае че в него има емоция, която ще си отиде. Да не я прави "хронична емоция"   :)

Неактивен rtsvet

  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 795
    • Профил
Re: Медитаци в/у полуавтономни процеси
« Отговор #2 -: 17 декември 2019 13:12:23, вторник »
Съгласен съм по принцип, макар, че не питах как да прилагаме тези техники или за същността им. Разбира се, че това е постепенен процес.

Но въпроса ми е за друго ...

Познавате ли други подобни техники. .. Някои наблюдават потока на мислите. Други хипнагогичните образи под очите си ...

Неактивен pada

  • Йогин
  • **
  • Публикации: 54
    • Профил
Re: Медитаци в/у полуавтономни процеси
« Отговор #3 -: 17 декември 2019 13:12:51, вторник »
Всичко може да бъде наблюдавано - дишане, релаксиране (на тялото), движения, говорене (напр. четене на глас) и т.н. Една тренировка по бодибилдинг може да бъде превърната в медитация.  ;)

А и нали будистките монаси (Шао Лин и др.под.) упражняват витарка-медитацията именно чрез бойните изкуства - катА и др. видове форма. Това за тях е като теория.

Обектите на витарка-самапатти са 16 - петте груби елемента (земя, вода и т.н.), сетивата, моторните органи и манас. Всичко от атом нагоре е груб обект, вкл. манас (който е атомистичен).
Една рисунка струва повече от хиляда думи

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Медитаци в/у полуавтономни процеси
« Отговор #4 -: 17 декември 2019 13:13:16, вторник »
Манас е атом, но не е груб елемент, затова е предмет на вичара и нирвичара-самапатти, поне като материален еволют. Като ноетична енергия обаче, т.е. функционално, е тъждествен с ананда. По същия начин и енергията на сетивата е ананда. Всъщност идеята, че е атом, също е чисто функционална. Приема се, че умът обработва една идея - съответно един перцепт - за минималната единица време, от което се стига до извода, че е атом. Нали правите разлика между това да бъдеш атом и това да си атомистичен, т.е. съставен от атоми.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен pada

  • Йогин
  • **
  • Публикации: 54
    • Профил
Re: Медитаци в/у полуавтономни процеси
« Отговор #5 -: 17 декември 2019 13:13:49, вторник »
Да, разбирам, атомистична може да бъде например прана:)

За шестнадесетте груби еволюта погледнете Бхасвати І.17, а също и бележката под линия на стр. 262. И в другите коментари се говори за това, разбира се.

Не е логично да са фини, защото всеки човек може безпроблемно да насочва шестте си сетива, да управлява двигателните органи и да съзерцава грубите обекти. За нереалните представи няма да говорим, за да не усложняваме излишно нещата.  :)
Една рисунка струва повече от хиляда думи

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Медитаци в/у полуавтономни процеси
« Отговор #6 -: 17 декември 2019 13:14:14, вторник »
Манас и танматрите са двата клона на еволюцията след аханкара. От манас се развиват познавателните енергии (буддхиндрия) на сетивата и съответните кармендрии като способности, а не като органи, с които човек отговаря на желанията, произлизащи също от аханкара. Грубите (стхула) обекти се образуват съответно от танматрите. И тъй като манас не е образуван от танматри, той не може да е груб обект. Да не говорим за това, че неговата чиста същност (манас-саттва) е на практика идентична с Махат.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен pada

  • Йогин
  • **
  • Публикации: 54
    • Профил
Re: Медитаци в/у полуавтономни процеси
« Отговор #7 -: 17 декември 2019 13:15:02, вторник »
Цитат
Манас и танматрите са двата клона на еволюцията след аханкара. От манас се развиват познавателните енергии (буддхиндрия) на сетивата и съответните кармендрии като способности, а не като органи, с които човек отговаря на желанията, произлизащи също от аханкара. Грубите (стхула) обекти се образуват съответно от танматрите. И тъй като манас не е образуван от танматри, той не може да е груб обект. Да не говорим за това, че неговата чиста същност (манас-саттва) е на практика идентична с Махат.
Явно манас се разглежда като вътрешно сетиво и аханкара е неговата (фина) причина. Вероятно същото важи и за останалите (груби) сетива, т.е. те също не се състоят от танматри.
Една рисунка струва повече от хиляда думи

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Медитаци в/у полуавтономни процеси
« Отговор #8 -: 17 декември 2019 13:15:31, вторник »
Грубите сетива се състоят от бхаутика-параману, т.е. елементни атоми. Самите сетива като ноетична енергия не се състоят от атоми.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14