Автор Тема: Субстанция (дравя) във вайшешика  (Прочетена 639 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Seeker

  • Садхак
  • ***
  • Публикации: 146
    • Профил
    • Сахаджа йога
Re: Субстанция (дравя) във вайшешика
« Отговор #15 -: 14 юни 2020 15:48:13, неделя »
Затова Ви предлагам да спорите с тях. Те са по-наясно от мен защо пише душа (атма), когато става въпрос за вайшешика. Не са хора, които не знаят.
Тези неща сме ги изяснявали в предишния форум, но какво от това.
Всеки, който се наема да превежда свещени текстове, трябва да е постигнал минимум Нирвикалпа Самадхи за да може разбира, това което превежда.
Чрез Сахаджа Йога, вие постигате Нирвичара, Нирвикалпа и Мокша. Свържете се.https://www.youtube.com/watch?v=qmtvxN8yzp0

Неактивен lmb

  • Админ
  • Домакин
  • Садхак
  • *****
  • Публикации: 100
    • Профил
Re: Субстанция (дравя) във вайшешика
« Отговор #16 -: 14 юни 2020 17:16:32, неделя »
Законът е постановил изисквания към обучението за преводачи, но обучението понякога не значи нищо. Ето какво имам предвид.

Понеже имам фирма, а едно от нещата, с които някога тази фирма се занимаваше и сега също се занимава, но с по-друга насока, това са преводи, то имах и такъв случай.

Нов преводач с немски. Диплома отлична, но изглежда немският, който е учил, са го разбирали само там, където го е учил. Реших го, защото немецът, живеещ в България и разглеждащ превода на въпросния преводач, извади уникална физиономия, а после с тих ужас в гласа си ме попита: "Това на какъв език е? Защото не е на немски!"

Та за един хубав превод не трябва друго, освен наистина да се познава езика. За да се познава езика, той трябва да е не само учен от някъде, но има значение от кой и как е учен.

И правилността на превода има значение. Преводач, който променя текста по начин, несъвместим с, противоречащ на, нямащ нищо общо, с оригиналното му звучене, включително може да бъде подведен под наказателна отговорност.

В този ред на мисли, онези, които са решили, че могат да превеждат свещени текстове, като за целта ги пренаписват, променяйки съдържанието им по начин, пасващ на душевното им желание, защото "те така го били разбирали", а не както е в оригиналния текст, не са преводачи, чиито преводи бих отразила. В това отношение преводите на религиозна тематика, които са ми преминавали през ръцете, правени очевидно на принципа на изопачаване в ползу лични вярвания, са едни от най-комичните. Но това е друга тема. 
"Да унищожиш предразсъдъците е по-трудно,отколкото да разделиш атома на частици." Айнщайн

Неактивен Seeker

  • Садхак
  • ***
  • Публикации: 146
    • Профил
    • Сахаджа йога
Re: Субстанция (дравя) във вайшешика
« Отговор #17 -: 14 юни 2020 18:59:14, неделя »
Да, аз не знам такива езици на нужното ниво. Но затова и НЕ чета такива тествове, а чета на разбираемото ми от хора, които със сигурност са по-наясно от мен точно в тази област. Чатерджи, Сатисчандра и Датта, Дхирендрамонах. Минало през редакция на imago.
Чети инкарнациите Шри Исус, Шри Кришна, Шри Шанкара. 
Чрез Сахаджа Йога, вие постигате Нирвичара, Нирвикалпа и Мокша. Свържете се.https://www.youtube.com/watch?v=qmtvxN8yzp0

Неактивен lmb

  • Админ
  • Домакин
  • Садхак
  • *****
  • Публикации: 100
    • Профил
Re: Субстанция (дравя) във вайшешика
« Отговор #18 -: 14 юни 2020 20:00:49, неделя »
Доказателства? Ама реални и проверими с надлежен инструментариум, който не е продукт на въображението от типа блести и само заради това се бута за злато...
"Да унищожиш предразсъдъците е по-трудно,отколкото да разделиш атома на частици." Айнщайн

Quiet

  • Гост
Re: за плявата
« Отговор #19 -: 15 юни 2020 08:46:03, понеделник »
 Една от причините Имаго да изостави този форум през 2012 г. беше умората от непосилните му опити за постоянното отсяване на зърното от плявата. Отсяването на зърната на академичния подход и научния метод от плевелите на невежеството - нарцисизма, егоизма, фанатизма и комплексите за превъзходство, покълващи отново и отново в малката градина на познанието, която той се опитваше да създаде. Осем години по-късно изглежда сякаш това наистина беше правилното решение. Защото в отворен форум (като този) споделянето на зърното е невъзможно, плявата винаги надделява. Едно и също, до безкрай…


Цитат
Ума се обуславя от двете половини на мозъка.
 Лява половина-Ахамкара.
 Дясна половина-Манас.
 Те имат различни функции в съответствие с Ида и Пингала нади.
Референции?
"Инкарнацията на Шри Исус, Шри Кришна, Шри Шанкара"!?


Цитат
Знаем, че полуистините са най-опасни, а ентусиасти като вас смело превеждат и разпространяват полуистини/заблуди/.
Като честен човек, вие трябва да си признаете своите грешки, а не да се криете зад някой друг.
Само така, може да продължите напред.
Вие разпространявате неистината, че Душата е Атма.
Изпадате в положението на един от слепците.
Правила за регистрация и ползване на форума
https://yoga-forum.eu/index.php?topic=665.0


Цитат
Всеки, който се наема да превежда свещени текстове, трябва да е постигнал минимум Нирвикалпа Самадхи за да може разбира, това което превежда...  Сахаджа Йога ... инкарнацията на Шри Исус, Шри Кришна, Шри Шанкара.
време за реклама.... mute

Quiet

  • Гост
Re: за зърното
« Отговор #20 -: 15 юни 2020 09:38:12, понеделник »
Има една стара Харвардска шега, че „в Санскрит, всяка дума означава себе си, противоположното, име на божество и сексуална поза“.
Думата ‚йога‘ фигурира в речника на Апте с около 100 значения. Което показва, че:
  • еднозначителността на всеки превод от Санскрит е подвеждаща. Многозначителността и парадоксалността са основните характеристики на езика (и на индийската философия като цяло);
  • изучаването в дълбочина на индийската философия е практически невъзможно без задълбоченото изучаване на Санскрит. Но изучаването на Санскрит само по себе си не е гаранция за правилното разбиране на индийската философия.
Най-малкото което човек може да направи е да погледне в онлайн речника, да се поинтересува за етимологията на думата, речниковата и лексикалната и употреба, както и автентичните и интерпретации.
По правилата на Тантраюкти, всяка шлока/пада сърдържа поне три нива на интерпретация:
  • Буквална интерпретация (за хората с „нисък интелект“)
  • Научна интерпретация (за хората със „среден интелект“)
  • Тайна интерпретация (специфична за определената традиция)
Дравя във Вайшешика, Джайна, Веданта и пр. не е едно и също. Но не е и съвсем различно.
И затова дискусията в даршаните започва не с тълкуването на определен термин, но с изясняването на природата на значението и означаваното.
Или – „що е падартха!?“
Препоръчвам ви статията на Капур, която е прикачена към това съобщение.

Неактивен lmb

  • Админ
  • Домакин
  • Садхак
  • *****
  • Публикации: 100
    • Профил
Re: Субстанция (дравя) във вайшешика
« Отговор #21 -: 15 юни 2020 09:52:07, понеделник »
Забележката на Quiet се приема.
Seeker, нека се съблюдават правилата на форума.
"Да унищожиш предразсъдъците е по-трудно,отколкото да разделиш атома на частици." Айнщайн

Неактивен lmb

  • Админ
  • Домакин
  • Садхак
  • *****
  • Публикации: 100
    • Профил
Re: Субстанция (дравя) във вайшешика
« Отговор #22 -: 15 юни 2020 15:17:04, понеделник »
Цитат
Една от причините Имаго да изостави този форум през 2012 г. беше умората от непосилните му опити за постоянното отсяване на зърното от плявата. Отсяването на зърната на академичния подход и научния метод от плевелите на невежеството - нарцисизма, егоизма, фанатизма и комплексите за превъзходство, покълващи отново и отново в малката градина на познанието, която той се опитваше да създаде. Осем години по-късно изглежда сякаш това наистина беше правилното решение. Защото в отворен форум (като този) споделянето на зърното е невъзможно, плявата винаги надделява. Едно и също, до безкрай…

Като психолог съм се занимавала включително с въпросите на интелигентността. Тъжната истина е, че онези, които имат високо ниво на интелект, са малцина. Изображението на кривата на разпределение на интелекта, може образно да се сравни с планина. На върха са малцина умни, а в подножието на планината са останалите.

Единственото, което тласка света към развитие е, че онези на върха, поне една част от тях, никога не спират да обясняват нещата на тези по-надолу по склона.

Така от цялата тази, наистина уморителна дейност, ползите накрая всъщност са две. Някои от склона все пак успяват да се изкатерят до заветния връх (скъпо струващо удоволствие, но постижимо такова), а онези най-надолу, те стигат една идея по-нагоре по пътя си и не зациклят на едно и също място. Разбира се, не всички де, но все някои успяват да се размърдат и да вървят нагоре.

Споделям всичко това, защото съм фен на катеренето по планината. Пък до където се стигне. Важното е процесът да не спира. Иначе няма развитие. А без развитие нещата стават на зле във всяко едно отношение.

Така че форумът за йога според мен не само, че не е загубена битка, а напротив. Той е САМАТА БИТКА. В нейния реален момент СЕГА. Тази битка между знанието и незнанието никога няма да приключи, така е. Но така и трябва, защото това е Пътуването. То си е такова не само по отношение на този форум. Някак универсално за всяко нещо, касаещо знанието е.

Освен това, малко е изтъркано, но ако животът много държи да ни поднася лимони, хич и не е нужно да се сърдим, а може да си направим лимонада, за разнообразие.

Или казано по друг начин, има един трик, стар като света, гласящ, че човек може да се учи по няколко начина, примерно (но не само) от своите грешки или пък от грешките на другите... Понякога грешките на другите дават разкошна нова перспектива, а не само учат "как да не настъпим мотиката" (или ако я настъпваме, да си имаме предвид и да си вземем и каска, ей тъй, за безопасност).

Обобщено казано, според мен правилното е, да има спорове, да се търси истината, да се посочват доказателства (но не всякакви, а отговарящи на определени критерии, просто защото наистина не всичко, което блести е злато).

Да се разширява хоризонтът на познание. Да има развитие. Да има идеи. Да се дава информацията, за да има движение по склона, а не застой. Така на върха няма да е самотно и скучно.

Да ми остане повече време, пък ще пооправя тази тема, така че да става за четене по същество.

И ще добавя тема за изисквания към доказателствата. Такива изисквания вече са създадени за целите на науката и няма нужда тепърва да ги измислям и да откривам топлата вода. Така, който иска да представя доказателства, ще може да се базира на някакво качество и да е информиран какво е доказателство и какво е илюзия за доказателство. Много хора това не го знаят и всичко де им заблести малко, все им е злато. Много хора и не знаят как се води спор и го бъркат с махленска дрязга, а то спорът не е нищо такова. Може би и тема какво е това спор и как се спори правилно ще пусна (за да няма обиди и хамалски изпълнения, бъркани, че са спор).

Но не само това искам за форума за йога. Искам колкото повече, толкова повече.

Ще гледам да поствам нови теми, когато мога и както мога. И призовавам и другите към същото. Да се повдигат въпроси за дискусии, за обмен на знания и опит. Да има предизвикателство пред интелекта. Да може всеки да намира по нещо за себе си, което да е от полза. И изобщо, ще гледам да има развитие.

Толкова за сега от мен. Ако има мнения и предложения за форума за йога, насреща съм, ето я темата за мнения и предложения: https://yoga-forum.eu/index.php?topic=3.msg3#msg3 :)
"Да унищожиш предразсъдъците е по-трудно,отколкото да разделиш атома на частици." Айнщайн

Неактивен Seeker

  • Садхак
  • ***
  • Публикации: 146
    • Профил
    • Сахаджа йога
Re: за зърното
« Отговор #23 -: 15 юни 2020 16:18:58, понеделник »
Дравя във Вайшешика, Джайна, Веданта и пр. не е едно и също. Но не е и съвсем различно.
И затова дискусията в даршаните започва не с тълкуването на определен термин, но с изясняването на природата на значението и означаваното.
Дискусия за  може да има, когато някой практукува духовни парактики и сверява дали написаното съответства със случващото се. Духовност не се постига с мислене и рационализиране. Духовното не е математика.

Нещата, които вие споменахте за „вратата на безусилието“ или „вратата на безцелността“, или „вратата на безпосочността“ действително съвпадат с едно от нивата на просветление, но те не са края, а само началото на пътя.

Обадете се като постигнете Нирвикалпа.
Тогава може да говорим на един и същи език и да се разбираме.
Чрез Сахаджа Йога, вие постигате Нирвичара, Нирвикалпа и Мокша. Свържете се.https://www.youtube.com/watch?v=qmtvxN8yzp0

Неактивен Seeker

  • Садхак
  • ***
  • Публикации: 146
    • Профил
    • Сахаджа йога
Re: Субстанция (дравя) във вайшешика
« Отговор #24 -: 15 юни 2020 16:32:16, понеделник »
Забележката на Quiet се приема.
Seeker, нека се съблюдават правилата на форума.
В този форум съм да коригирам писанията, които претендират да са "чиста монета".
В случая твъдението, че Атма е Душа е некоректно.
Причината за това е непознаването на класическите произведения /Веди, Упанишади/. 
Доколкото знам Вайшешика не отричат Веди и Упанишади.
Чрез Сахаджа Йога, вие постигате Нирвичара, Нирвикалпа и Мокша. Свържете се.https://www.youtube.com/watch?v=qmtvxN8yzp0

Неактивен Seeker

  • Садхак
  • ***
  • Публикации: 146
    • Профил
    • Сахаджа йога
Re: за плявата
« Отговор #25 -: 15 юни 2020 16:43:37, понеделник »
Референции?
"Инкарнацията на Шри Исус, Шри Кришна, Шри Шанкара"!?
За Исус виж Матей 14:33 .
Шри Кришна
https://en.wikipedia.org/wiki/Dashavatara
Шри Шанкара
https://kbnsarma.wordpress.com/2018/04/08/adi-sankaracharya-is-an-incarnation-of-lord-shankara/#:~:text=a%20tender%20age.,and%20attained%20%27Brahma%20Jnaana%27.




Чрез Сахаджа Йога, вие постигате Нирвичара, Нирвикалпа и Мокша. Свържете се.https://www.youtube.com/watch?v=qmtvxN8yzp0

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Субстанция (дравя) във вайшешика
« Отговор #26 -: 15 юни 2020 17:18:04, понеделник »
твъдението, че Атма е Душа, е некоректно

С това никой не спори. Душата (джива) е живото материално отражение на Аза (Атма). Върховният Аз, Параматма, по определение е бездушен. Затова за него се говори като за Кутастха, непоклатим, незасегнат от житейските неволи и материални обстоятелства. По същия начин и съзнанието (читта) в Самкхя-Йога е нещо различно от принципа на съзнателността (чайтаня). Едното спада към областта на Пракрити, а другото е Пуруша.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Неактивен Imago

  • Домакин
  • Вивекин
  • *****
  • Публикации: 1055
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Субстанция (дравя) във вайшешика
« Отговор #27 -: 15 юни 2020 17:31:45, понеделник »
Обадете се като постигнете Нирвикалпа.
Тогава може да говорим на един и същи език и да се разбираме.

За да говорим на един език, трябва първо да признаем, че нирвичара и нирвикалпа не са различни етапи по пътя към мокша. Нирвикалпа е модална характеристика на всяка една от четирите степени към окончателното освобождение. Когато савитарка придобие характеристиката нирвикалпатва, тя става нирвитарка; когато савичара стане нирвикалпа, тя се превръща в нирвичара; и т.н. със сананда и сасмита, които благодарение на лишеността си от превратни представи – нирвикалпатва, - се превръщат в нирананда и нирасмита-самапатти, т.е. самадхи.
Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
0888 07 56 14

Quiet

  • Гост
Re: Субстанция (дравя) във вайшешика
« Отговор #28 -: 15 юни 2020 18:51:46, понеделник »
За да говорим на общ език и по темата, трябва да се обърнем към Вайшешика сутра, или поне към Тарка самграха.
Според Аннамбхатта: ज्ञानाधिकरणम् आत्मा
Tук атма е адхара, а адхикарана е адхея, т.е. ज्ञानस्य अधिकरणम्  да речем "субстратът на познавателността".
Поради което атма е дравя (и падартха). Разбира се, по нататък Аннамбхатта прави разлика между атма (различен във всяко същество) и параматма (един единствен).
Докато Канада просто изрежда 12 आत्मनो लिङ्गानि "душевни" или по-скоро "жизнени признаци" и по този начин директно съотнася термина, като означение на жизнеността.

Що се отнася до параматма, според тиката на Гирачаря, всяка дефиниция би била невалидна, защото самата дума параматма е वैलक्षणम् अर्थ „безпризнакова“.
Това е според Вайшешика. Според Нирмала може да е нещо друго...но мястото му не е тук.

Наздраве Имаго

Quiet

  • Гост
Re: Субстанция (дравя) във вайшешика
« Отговор #29 -: 16 юни 2020 12:38:13, вторник »
Едиствената дефиниция на мокша от Канада е като "невъзникване на единение между атма-индрия-манас-артха".
Нито дума за нирвикалпа.

В Няя, Нирвикалпа-вада възниква доста по-късно, с Гангеша в Таттва-чинтамани през 12-13 век.
Доктрината на Гангеша е, че възприятието е двусъставно - савикалпа/нирвикалпа. Да речем "обусловено/необусловено".
Гангеша дефинира нирвикалпа "необусловената съставна" като "безсловесна, безпризнакова, безсъотносителна, безмодална" възприятийност.
Или възприятието "само по себе си", като примитивната познавателна основа на всички преживявания.
Не като 'обект' на постигане и достигане, или каквото и да било превръщане на 'нещо' в 'друго'!
Това е от друг канал...